Vervoerregio Vlaamse Rand
De vervoerregio Vlaamse Rand ligt centraal in Vlaanderen en omvat 33 gemeenten, met 660.000 inwoners en 155.000 leerlingenplaatsen. De vervoerregio bundelt 16 van de 19 Vlaamse gemeentes die aan het Brussels Hoofdstedelijk Gewest grenzen. Het is ruimtelijk een divers gebied met een verstedelijkte rand rond het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met Vilvoorde en Halle als steden en een meer landelijk gebied daarbuiten. De zone ‘luchthaven Zaventem’ vormt de tweede grootste tewerkstellingspool van Vlaanderen en staat centraal in de Vlaamse Rand.
Op mobiliteitsvlak is de link met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de impact van de Ring R0 en de aansluitende hoofdwegen (E40, E19 en A12) van cruciaal belang. Die hoofdwegen en hun aansluitingsknopen genereren een sterke druk op de bereikbaarheid en de leefbaarheid in de Vervoerregio Vlaamse Rand.
Vervoerregio Vlaamse Rand keurt regionaal mobiliteitsplan goed
“Bereikbaarheid en leefbaarheid van regio verbeteren” - ”Vervoerregio Vlaamse Rand heeft op 5 december het regionaal mobiliteitsplan definitief vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de rand rond Brussel uit en bevat concrete acties om die toekomstvisie te realiseren. Het regionale mobiliteitsplan werd ter goedkeuring voorgelegd aan Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, deze gaf haar goedkeuring op 15 december.
Lees het persbericht: Vervoerregio Vlaamse Rand keurt Regionaal Mobiliteitsplan goed.
Regionaal MobiliteitsPlan
Hier vindt u de documenten van het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Vlaamse Rand zoals ze werden vastgesteld in de vervoerregioraad en goedgekeurd door minister Lydia Peeters:
- Eindnota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 1: Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 2: Synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 3: Actietabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 4: Nota Inhoudsafbakening MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 5: Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 6: VOM nota wensnet 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 7: Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster) + Link naar dynamische Hoppinkaart(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Bijlage 8: Modal Shift(PDF bestand opent in nieuw venster)
Informatieve website op maat over het Regionaal Mobiliteitsplan
We hebben een website ontwikkeld die u aan de hand van kaartjes, en korte toelichtingsfilmpjes, het Regionaal Mobiliteitsplan helder toelicht. We overlopen de verschillende vervoersmodi, en geven ook een geografisch overzicht voor de hele vervoersregio, en voor de ‘deelgebieden’. Zo kan u ook nakijken wat er in uw omgeving voorzien is. Klik hier voor het informatieplatform(opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan
Openbaar vervoerplan 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - Vervoer op Maat - bijlage 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - kaarten(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - overzichtskaart Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Andere documenten
Huishoudelijk reglement(PDF bestand opent in nieuw venster) (goedgekeurd op 4 juni 2019)
Participatie Regionaal Mobiliteitsplan
De vervoerregio maakt een visie voor de middellange (2030) en lange termijn (2050) over de mobiliteit in de Vlaamse Rand. Deze visie vormt de basis vormen voor het regionaal mobiliteitsplan. Er wordt permanent werk gemaakt van een participatief overleg met de leden en adviserende leden, lokale besturen, betrokken maatschappelijke actoren en partners, en de ‘brede bevolking’. Vanaf de live startdag met alle betrokken, en later (noodgedwongen) via digitale overlegmomenten. U vindt hieronder een overzicht van de voorbije en geplande acties, voor zowel de actoren als de bevolking.
Het participatietraject is ook vastgelegd in een nota, goedgekeurd door de Vervoerregioraad : zie nota participatietraject.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Brede actoren
Wie?
- Potentieel van alle maatschappelijke en mobiliteitsactoren (de georganiseerde burgers/middenveld) met focus op regionaal niveau. Lijst stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Aandacht voor vertegenwoordiging van maatschappelijke 5-hoek, idem met focus op regionaal niveau: overheid – kennisinstellingen – bedrijven – middenveld – burgers
Wanneer?
- 03/02/2020 Startdag
- 15/10/2020 Doelen en opgaven (digitaal)
- 17/11/2020 Bouwstenen (digitaal)
- 29/11/2021 Werkhypothesen (digitaal)
- 17/02/2022 Concept synthesenota (digitaal)
- 07/06/2022 Beleidsscenario
- 09 en 10 /2022 Bespreking actietabel en actieplan
- Voorjaar 2023 Openbaar onderzoek : documenten beschikbaar in de verschillende gemeenten, digitale infomarkt en workshop
Bevolking
Wie?
- Alle maatschappelijke en mobiliteits-actoren (de georganiseerde burgers/middenveld/kennisinstellingen/bedrijven) met focus op lokaal niveau
- Individuele burgers met interesse in mobiliteit en/of met specifiek belang bij specifiek mobiliteitsissue (bv. lokaal verkeersprobleem)
- Informeel georganiseerde burgers (bv. wijkcomités)
Wanneer?
- 12/2020 Doelen en opgaven
- Digitale enquête
- 1274 burgers
- Diende als input voor de visie en de doelen van de VVR
VRR Vlaamse Rand - samenvatting digitale burgerparticipatie(PDF bestand opent in nieuw venster)
- 07/2022 Beleidsscenario
- Voorjaar 2023 Openbaar onderzoek : documenten beschikbaar in de verschillende gemeenten, digitale infomarkt en live moment
Plan-MER
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Rand wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
- Stap ->
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Vlaamse Rand op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Lees hier de NIA ontwerpversie juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap ->
Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed (PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving en VMM (team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Pepingen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Zemst(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap ->
De verschillende opmerkingen die we ontvingen werden verwerkt in het NIA. Deze verwerking werd samengevat in een tabel. Deze kan je hier raadplegen(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap ->
Na verwerking van de adviezen, zoals onder meer samengevat in de tabel met verwerking van de adviezen, kwam de finale NIA tot stand in oktober 22. U kan deze hier raadplegen(PDF bestand opent in nieuw venster).
- Stap ->
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap ->
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer gingen samen in openbaar onderzoek van 31 mei 2023 tot 29 juli 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. Team Mer. Deze adviesvraag liep van 12 mei 2023 tot 9 augustus 2023.
- Stap ->
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-Mer aangepast.
- Stap ->
Op 14 november 2023 gaf Team Mer een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-Mer van de vervoerregio Vlaamse Rand.
Verslagen vervoerregioraden
De Vervoerregio Vlaamse Rand organiseert maandelijks een vervoerregioraad. (Behalve in augustus.) U vindt hieronder per jaar een overzicht van de goedgekeurde verslagen. We zijn gestart op 4 juni 2019..
- Stap 2023
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 10 januari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 7 februari 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 28 maart 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 2 mei 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 6 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 27 juni 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 5 september 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 7 november 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 5 december 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2022
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 11 januari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 1 februari 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 22 maart 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 3 mei 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 7 juni 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 5 juli 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 6 september 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 4 oktober 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 8 november 2022(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 2021
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 2 februari 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 2 maart 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 16 maart 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 13 april 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 4 mei 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 1 juni 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 6 juli 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 7 september 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 5 oktober 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)
In januari 2021 werd geen vervoerregioraad gehouden. In november en december werd uitgebreid overleg gepleegd met de lokale besturen, en de de brede actoren en partners, in verband met de uitrol en inhoud van het RMP, zoals besproken en afgerond in 2022.
- Stap 2020
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 7 januari 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 21 april 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 23 juni 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 1 september 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 6 oktober 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 10 november 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Verslag VVR Vlaamse Rand - 1 december 2020(PDF bestand opent in nieuw venster)
Regionaal MobiliteitsPlan - Openbaar Onderzoek afgerond op 29 juli
Dit openbaar onderzoek werd afgesloten. De inspraakperiode liep van 31 mei tot en met 29 juli 2023. Alle binnengekomen reacties worden nu gebundeld en behandeld. Nadien wordt een overzicht hiervan gepubliceerd op deze website van vervoerregio Vlaamse Rand:
Alle informatie en de nodige documenten vindt u op vlaanderen.be/openbaar-onderzoek-vervoerregio-vlaamse-rand .
Voor info: vervoerregio.vlaamserand@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Contact
VERVOERREGIO VLAAMSE RAND | |
VAC Leuven Diestsepoort 6 3000 Leuven vervoerregio.vlaamserand@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | |
Voorzitters | |
Stijn Quaghebeur T 02 451 69 93 stijn.quaghebeur@dilbeek.be(opent in uw e-mail applicatie) | Gemeente Dilbeek Politiek voorzitter |
Filip Boelaert T 02 553 71 02 filip.boelaert@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Ambtelijk voorzitter |
Team MOW | |
Anita Jaspers anita.jaspers@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Waarnemend ambtelijk voorzitter vervoerregio |
Stien Verlinden stien.verlinden@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Xantha Langhendries xantha.langhendries@mow.vlaanderen.be (opent in uw e-mail applicatie) | Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) Mobiliteitsbegeleider |
Raf Van den Broeck T 016 66 57 91 rafael.vandenbroeck@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) | Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Regiomanager |
Philippe Jacobs T 016 31 36 90 philippe.jacobs@delijn.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Lijn Vervoerregiomanager |
Joachim Nijs | De lijn Vervoerregiodeskundige |
Marc Awouters | De Werkvennootschap Algemeen Programmamanager |
Lief Vanspringel T 03 860 63 43 lief.vanspringel@vlaamsewaterweg.be(opent in uw e-mail applicatie) | De Vlaamse Waterweg nv |