Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vanaf 1 december nog slechts 3 maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen Nieuwsberichten van Mobiliteit en Openbare Werken

Vanaf 1 december nog slechts 3 maanden tijd om defecte roetfilter te herstellen

Nieuwsbericht
29 november 2023

Sinds 1 juli 2022 wordt de deeltjestellertest ingezet tijdens de technische keuring van dieselwagens in België. Deze test heeft als doel om roetfilterfraude tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren door de uitstoot van fijnstof te verminderen. Bij een meting boven de afkeurgrens krijg je tot en met 30 november 2023 een jaar de tijd om de defecte roetfilter te herstellen maar vanaf 1 december wordt die periode ingekort tot 3 maanden.

Herstelling binnen de 3 maanden weer haalbaar

© DMOW

Bij de introductie van de deeltjestellertest kreeg je bij een meting van meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter (de afkeurgrens) een rood keuringsbewijs met een geldigheidsduur van 15 dagen. Door leveringsproblemen bleek de voorziene 15 dagen ontoereikend om een nieuwe roetfilter te laten plaatsen. De termijn om het voertuig in orde te brengen werd daarom eerst verlengd naar 3 maanden, en later tot 1 jaar. Vanaf 1 december wordt de periode om de herstelling te laten uitvoeren weer ingekort en krijg je een groen keuringsbewijs met een beperkte geldigheid van 3 maanden (code 3).

Als het voertuig na 3 herkeuringen nog niet slaagt voor de deeltjestellertest, dan wordt een rood keuringsbewijs ‘Verboden tot het verkeer’ (code 1) uitgereikt. Het voertuig mag dan enkel nog op de weg om de kortste afstand tussen keuringscentrum en woonplaats of hersteller afleggen.

Bij de introductie van de deeltjestellertest kampte de sector met leveringsproblemen van nieuwe roetfilters. Fabrikanten en garagisten zijn intussen voldoende georganiseerd om hun klanten zo vlot mogelijk te helpen. Een hersteltermijn van 3 maanden is weer haalbaar.

Grote impact op onze gezondheid

De deeltjestellertest is een belangrijk instrument om ons milieu en onze gezondheid te verbeteren. Een goed werkende roetfilter verwijdert 95 tot 99% van de deeltjesuitstoot. Dat heeft dus een enorme impact op de luchtkwaliteit.

Grenswaarden voor een noodzakelijke herstelling

Een goedwerkende roetfilter haalt tijdens de deeltjestellertest waarden tussen 5000 en 50.000 fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter. De afkeurgrens van 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter ligt ver boven de normale uitstoot van een goedwerkende roetfilter. Als je deze grens overschrijdt, dan is je roetfilter waarschijnlijk kapot of verwijderd, of kampt je motor met ernstige problemen. In Nederland worden voertuigen ook afgekeurd vanaf 1 miljoen per cm³. In Duitsland ligt de afkeurgrens op 250.000 deeltjes per cm³.

Met de bestaande afkeurgrens worden dus vooral de sterk vervuilende voertuigen onderschept. Bestuurders krijgen vanaf 1 december 2023 nog 3 maanden tijd om het probleem op te lossen. Uit cijfergegevens blijkt dat 90,7% van de geteste dieselwagens slaagde voor deeltjestellertest tijdens de technische keuring.

Meer info