Gedaan met laden. U bevindt zich op: Je smartphone/tablet (Android) gebruiken om mobiel te werken Maximaal Digitaal - Microsoft 365

Je smartphone/tablet (Android) gebruiken om mobiel te werken

Wens je je mail, agenda of Teams te raadplegen op je eigen smartphone/tablet of die van het werk?

Onderstaand stappenplan beschrijft zo gedetailleerd mogelijk alle stappen om met je mobiel toestel op Outlook, Teams, SharePoint of andere werkgebonden applicaties te werken.

Had je deze applicaties al eerder geïnstalleerd?

Zelfs dan moet je onderstaande stappen doorlopen, aangezien we in de loop van mei - juni 2024 overstappen naar Mobiel Applicatie Beheer, een nog veiliger manier om mobiel te werken!

Stappenplan

  • Stap 1

    Heb je een correct geïnstalleerd toestel?

    Een eerste voorwaarde is dat je toestel niet “jailbroken/rooted” is. Als je niet weet wat deze termen willen zeggen, beschik je (hoogstwaarschijnlijk) over een correct geïnstalleerd toestel. Je bent dan klaar om naar de volgende stappen te gaan.

  • Stap 2

    Voorbereidende stap: heb je al een digitale sleutel geactiveerd?

    Om dit stappenplan te kunnen uitvoeren, moet je vooraf minstens één digitale sleutel activeren, dit is een alternatief voor je eID om veilig te kunnen aanmelden.

    Je kan kiezen uit:

  • Stap 3

    Check of je Android 9.0 of hoger als besturingssysteem hebt

    Check of je minimum Android 9.0 hebt als versie van het besturingssysteem. Dit doe je via de knop Instellingen, afdeling Over de telefoon/tablet, en dan onder het lijntje Android versie of Firmware versie.

  • Stap 4

    Installeer de nodige apps vanuit de Google Play Store

    Installeer eerst de apps - maar gebruik ze nog niet onmiddellijk!

    Ga naar de Google Play Store van je toestel en download onderstaande verplichte en optionele apps.

    Stonden deze apps al op je toestel? Dan hoef je ze niet opnieuw te downloaden en kan je deze stap overslaan.

    Ook als je een werkprofiel gebruikt, dan heb je de nodige applicaties al eerder geïnstalleerd en kan je rechtstreeks naar stap 5.

    1. Verplicht
    • Microsoft-bedrijfsportal (onder IT-ers gekend als Microsoft Intune)
    • Microsoft Outlook (voor toegang tot je mail en kalender)
    1. Naar keuze (één/meerdere/alle)
    • Microsoft Teams (voor toegang tot chatten, bellen, vergaderen en samenwerken)
    • Microsoft OneNote (voor toegang tot je notitieblokken)
    • Microsoft OneDrive (voor toegang tot je persoonlijke werk gebonden bestanden)
    • Microsoft Office Edit & Share (om documenten met Word, Excel, PowerPoint te bewerken en op te slaan)
  • Stap 5

    Start de Outlook app voor een eerste maal om deze in te stellen

    Het is belangrijk om Outlook als eerste te configureren ! De andere apps kan je later op dezelfde manier opstarten.
    • Klik op het Outlook icoon om je mail te configureren.
    • Daarna klik je op Account toevoegen.
      Opmerking: indien je de Outlook app al gebruikte met je account van de Vlaamse overheid, dan zal je geen account meer moeten toevoegen en is het mogelijk dat je de authenticatie stappen niet moet doorlopen.
  • Stap 6

    Geef je Vlaamse overheid e-mailadres in

    Geef je Vlaamse overheid e-mailadres in.

    Klik op Doorgaan.

  • Stap 7

    Authenticeer je met je digitale sleutel

    Gebruik Itsme om je aan te melden. Of een andere digitale sleutel zoals sms of mobiele applicatie.

  • Stap 8

    Je toestel wordt nu geconfigureerd voor registratie

    Hierbij worden een aantal checks doorlopen.

    Klik op DOORGAAN.

  • Stap 9

    Maak een app-pincode aan om toegang te krijgen tot je Vlaamse overheid account

    Kies een app-pincode van 6 cijfers.

    Na éénmaal ingeven, word je gevraagd om deze app-pincode nog eens te bevestigen.

  • Stap 10

    Outlook wordt nu geïnstalleerd

    Outlook (of een andere applicatie die je achteraf op dezelfde wijze installeert), zal nu alle nodige informatie ophalen en synchroniseren met je smartphone. Afhankelijk van de applicatie en de hoeveelheid data (vb e-mails, meetings, Teams, ...) kan dit even duren.

  • Stap 11

    Outlook sluit en start opnieuw op.

    Nu ben je klaar om deze app te gebruiken!

  • Stap 12

    Installeer de andere, gewenste applicaties

    Voor iedere applicatie die je wil toevoegen, herhaal je de stappen vanaf stap 6.

  • Stap 13

    Gebruik je pincode

    Vanaf nu zal standaard de app-pincode gevraagd worden om de applicaties te openen.

    Tip: als jouw toestel ook biometrische authenticatie toelaat, zal je niet naar deze app-pincode gevraagd worden, maar krijg je via je vingerafdruk of gezichtsherkenning toelating om de app te gebruiken.

  • Stap 14

    Voilà, je bent klaar! Geniet van je mobiele applicaties!

Lukte het niet? Of heb je nog een vraag?

Bij problemen, contacteer dan je IT-aanspreekpunt of de servicedesk(opent in uw e-mail applicatie) (02/553 9000).

Wil je meer technische achtergrond zoals restricties, mogelijke problemen, …. Raadpleeg dan zeker de vragen en antwoorden over het gebruik van Outlook, Teams e.a. op je smartphone)