Gedaan met laden. U bevindt zich op: Stappenplan veranderen van energieleverancier

Stappenplan veranderen van energieleverancier

Als u van leverancier wilt veranderen, moet u enkel een contract met een andere leverancier tekenen. U moet uw huidige contract dus niet opzeggen, noch per aangetekende brief, noch per fax of mail.
Uw nieuwe leverancier regelt alles. Hou wel rekening met een opzegtermijn van minstens 3 weken.

Het veranderen van leverancier heeft geen gevolgen voor uw aansluitingen of kabels. Er wordt ook geen nieuwe meter geplaatst.
U kunt overstappen voor de levering van elektriciteit en/of aardgas. U bent niet verplicht om voor elektriciteit dezelfde leverancier te kiezen als voor aardgas.

  • Stap 1

    Vergelijk energieleveranciers

    • Doe de V-test om te zien welke leverancier u de beste prijs biedt.
    • Met de V-test kan u uw lopend contract vergelijken met het aanbod van nieuwe contracten in de V-test.
    • De Herkomstvergelijker toont u per leverancier wat de energiebronnen zijn (fossiel, kernenergie, hernieuwbare energie, warmtekrachtkoppeling...) en uit welk land elke soort stroom komt.
  • Stap 2

    Onderteken een contract met een nieuwe leverancier

    Nadat u een contract met een nieuwe leverancier bent aangegaan, zorgt de nieuwe leverancier ervoor dat uw contract met uw oude leverancier wordt opgezegd. U moet uw vorige contract dus zelf niet opzeggen per (aangetekende) brief. Lees meer over de verschillende soorten contracten die er bestaan.

  • Stap 3

    Opzegtermijn van 3 weken, geen verbrekingsvergoeding

    U moet rekening houden met een opzegtermijn van hoogstens 3 weken. Na het opzeggen van het contract bij uw oude leverancier blijft u tijdens de opzegtermijn nog klant totdat uw nieuwe leverancier begint te leveren.
    Er zijn energieleveranciers met een wachttijd voor nieuwe klanten. Vraag altijd na vanaf welke datum uw nieuwe leverancier de levering zal overnemen.

    De leverancier mag u geen verbrekingsvergoeding aanrekenen.

  • Stap 4

    Meterstand doorgeven aan netbeheerder voor eindafrekening

    Uw netbeheerder zal u contacteren met de vraag om uw meterstand door te geven. Vervolgens zal uw oude leverancier een eindafrekening opmaken. Als u de meterstand vergeet door te geven, zal uw netbeheerder een schatting maken van de meterstand op basis van uw vorige verbruiksgegevens. Dat is niet altijd in uw voordeel. Geef altijd uw meterstand(en) door.

  • Stap 5

    Facturen van uw nieuwe energieleverancier

    Als uw contract in werking treedt, zal uw nieuwe leverancier elektriciteit en/of aardgas leveren. U ontvangt nu van uw nieuwe leverancier tussentijdse facturen. Geef aan uw nieuwe leverancier door hoeveel u de voorbije jaren verbruikte, zo vermijdt u verrassingen in de factuurbedragen. U kunt ook altijd vragen om uw voorschotbedrag te verhogen of te verlagen. U zal jaarlijks ook een jaarafrekening ontvangen. Hebt u een digitale meter, dan kunt u voor elektriciteit ook kiezen voor een maandafrekening.