Gedaan met laden. U bevindt zich op: e-invoicing voor leveranciers E-invoicing

e-invoicing voor leveranciers

Overheden verplichten e-facturatie in het kader van de Europese Richtlijn 2014/55/EU. De Vlaamse overheid vraagt e-facturen van haar leveranciers voor alle opdrachten sinds 1.1.2017. Deze verplichting is voor jou als bedrijf een opportuniteit. Maak hier gebruik van om je hele facturatieproces te digitaliseren en zo een belangrijke stap naar verdere digitalisering te zetten
Maak een keuze die strategisch en doordacht is.

Het CEF Digital Connecting Europe programma noemt het Vlaamse e-invoicingproject een Europees succesverhaal. De Europese Commissie looft de samenwerking tussen de private en publieke actoren, de sterke groei van het project - van 8 naar 60% - op twee jaar tijd, en de kortere doorlooptijd van de e-factuur.
Naar de Success Stories(opent in nieuw venster)
Naar de resultaten van het e-invoicingproject

De Vlaamse overheid organiseert sinds 2015 maandelijks informatiesessies over elektronische facturatie. Deze sessies zijn gratis én vinden plaats op verschillende locaties in Vlaanderen. Tot op heden namen meer dan 6000 bedrijven deel.
Tijdens deze informatiesessies krijg je informatie over:
- de voordelen van e-facturen,
- het beleid van de overheden,
- de verschillende scenario’s om aan de slag te gaan

Je vindt de informatiesessies en de opleidingen over elektronische facturatie voortaan samengebracht op de pagina ‘opleiding en informatiesessies’(opent in nieuw venster)

Inzetten op elektronische facturatie betekent dat je de voor jouw bedrijf de meest geschikte optie kiest. Heb je een veel of een minder uitgaande facturen? Heb je veel overheidsklanten? Heb je een ERP of maak je facturen bijvoorbeeld in Word?

Er zijn verschillende scenario’s mogelijk:

TYPE BEDRIJF
bedrijf met…

OPTIE

MEER INFO

CONTACT

GESCHATTE DOORLOOPTIJD

BEOORDELING

BOEKHOUD- FACTURATIEPAKKET

PEPPOL-
check of uw pakket klaar is

Zie 4a

Leverancier van jouw pakket

1 week

B2B én B2G
internationaal
strategisch

WORD, EXCEL, PDF…

PEPPOL- kies toepassing

Zie 4b

Leverancier van je toepassing

1 week

B2B én B2G
internationaal
strategisch

ERP

PEPPOL- kies Access Punt (AP)

Zie 4c

Jouw AP

3 maand

B2B én B2G
internationaal
strategisch

ENKELE FACTUREN, ALLEEN NAAR OVERHEID

Mercurius PORTAAL

Zie 5

e.procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

1 dag

enkel B2G
enkel België
tijdsintensief

korte termijn

tijdelijk

B2B = Business 2 business, facturatie tussen bedrijven onderling
B2G = Business 2 government, facturatie tussen bedrijven en overheden

De Vlaamse en federale overheid koos samen met AGORIA en het VBO voor het PEPPOL-model. Dit is de slimste manier om aan e-facturatie te doen. Meer informatie over de keuze voor PEPPOL vind je op PEPPOL en MERCURIUS.

Gebruik maken van het PEPPOL-model bied je de garantie dat je met de Europese norm werkt en dat je kan e-factureren in de B2G- én in de B2B-omgeving.
Het PEPPOL-model is een vierhoekstenenmodel dat maatwerk reduceert en uitsluitend werkt met ACCESS POINTS. In België is er een autoriteit die toezicht houdt op het correcte gebruik van dit model. Deze autoriteitsrol is opgenomen door de federale overheid (BOSA).

Elk bedrijf kan gebruik maken van dit PEPPOL-model. Hoe je dit gebruikt is natuurlijk afhankelijk van je volume facturen en je financieel systeem, facturatie- of boekhoudpakket.

Maak je voor het ontvangen en verzenden van je facturen gebruik van een boekhoud- of facturatiepakket, dan is de kans groot dat je pakket nu al in staat is een e-factuur te zenden. Bovendien hebben de meeste boekhoud- en facturatiepakketten reeds een ACCESS PUNT in het PEPPOL-model gekozen.
Kijk na of je pakket op de lijst staat met boekhoud- en facturatiepakketten die succesvol PEPPOL e-facturen naar de (Vlaamse) overheid verzenden: lijst 2(Word bestand opent in nieuw venster).

Op basis van deze lijst kan je bepalen in welk scenario je je bevindt:

  • Stap 1

    Aanbevolen stappen:

    1. Contacteer de leverancier van je boekhoud- of facturatiepakket en ga na of je de juiste versie hebt,
    2. Zend een e-factuur naar je overheidsklant.
  • Stap 2

    Aanbevolen stappen:

    1. Contacteer de leverancier van je boekhoud- of facturatiepakket en vraag naar hun planning, en of ze connectie maken met een ACCESS PUNT in het PEPPOL-model.
    2. Zend een email naar procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), ook wij nemen contact met je boekhoud- of facturatiepakket.
    3. Indien er geen perspectief is dat je pakket e-facturatie mogelijk zal maken, verken dan de markt naar een toekomstgericht boekhoud- of facturatiepakket.

Maakt je bedrijf nog facturen in Word of Excel die je vervolgens als PDF verzendt?
De voorbije jaren zijn er tal van facturatiepakketten op de markt gekomen die zich in het bijzonder richten op bedrijven met kleine factuurvolumes.
Het is ten zeerste aanbevolen deze toepassingen te vergelijken, hen te contacteren en aan de slag te gaan. Zo maakt je bedrijf zich klaar op de digitale toekomst.

Met deze pakketten:

  • Maak je snel een e-factuur,
  • Heb je geen e-ID nodig om je aan te melden
  • Krijg je een goede ondersteuning
  • Doe je geen dubbele invoer van factuurgegevens
  • Kan je jouw factuur opvolgen
  • Kan je naar de overheid factureren, maar ook naar jouw andere private klanten
  • Werk je dus gebruiksvriendelijk en efficiënt

Bekijk het overzicht van deze toepassingen.

Bedrijven met veel facturen hebben vaak een ERP. ‘XML’ en ‘UBL’ zijn voor de IT-ers van deze bedrijven geen onbekende begrippen. Mogelijk werk je ook al met een service provider voor je e-invoicing?
Volgende stappen moeten doorlopen worden:

  • Stap 1

    Volgende scenario's zijn mogelijk:

    Je kunt deze PEPPOL-XML valideren op:

    - https://vefa.difi.no/validator/(opent in nieuw venster)

    Hierbij test je jouw PEPPOL-XML en de ontvangst bij het AP Mercurius. Zie ook de bijkomende informatie(PDF bestand opent in nieuw venster).

    - http://peppol.helger.com/public/menuitem-validation-bis2(opent in nieuw venster)

    Voorbeeld: COLRUYTGROUP nv
    Vervolg: stap 2

    • (4A2) Je vertrouwt de opmaak van de PEPPOL-factuur toe aan een derde partij.
      Je bezorgt in dit geval de papieren, de PDF-factuur, of de niet-gestandaardiseerde XML-factuur aan deze derde partij.
      Voorbeeld: PROXIMUS
      Vervolg: stap 2
    • (4A3) Je schrijft de PEPPOL XML-factuur én wordt meteen je eigen ACCESS PUNT.
      Voorbeeld: CRONOS nv
      Vervolg: stap 3
  • Stap 2

    Bedrijven met een ERP-systeem in het scenario 4A1 en 4A2 moeten een Access Punt kiezen. Een XML kan niet per mail naar een ontvangend financieel gestuurd worden. Er wordt evenmin een punt-tot-punt connectie gemaakt.
    De door PEPPOL erkende ACCESS POINTS zijn te vinden op:
    http://www.peppol.eu/adoption/access-point-providers(opent in nieuw venster)

    Er zijn twee mogelijke scenario’s.

    • Eerste scenario
      Het door jou gekozen ACCESS PUNT (AP) heeft nog nooit een e-factuur naar het ACCESS PUNT van de Vlaamse en Belgische overheid gezonden.
      ==> Je ACCESS PUNT zal uitgenodigd worden om:
      (1) PEPPOL compliancy testen uit te voeren
      (2) Documenten naar het AP van de overheid te zenden.
      Deze testen gebeuren onder de coördinatie van BOSA. Neem contact met peppol@bosa.fgov.be(opent in uw e-mail applicatie)
      Zodra dit succesvol afgewerkt is, zie stap 3 en 4.
    • Tweede scenario
      Het door jou gekozen ACCESS PUNT stuurt al succesvol e-facturen naar het AP van de Vlaamse en Belgische overheden. Vervolg: stap 3 en 4.

      Welke ACCESS POINTS sturen al succesvol e-facturen via PEPPOL naar de overheid?
      Hoe kan je hen als bedrijf inschatten en contacteren?

    Lijst met ACCESS PUNTEN in PEPPOL die succesvol e-facturen verzenden naar de overheid, met contactpersonen en bijkomende informatie (lijst 1)(Word bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 3

    Als je als bedrijf een e-factuur zendt naar de ontvanger, wil je dat deze ontvanger deze e-factuur ook correct kan verwerken. Dit geeft je immers de garantie op een snelle betaling.
    Verzenders en ontvangers spreken af aan welke ‘business vereisten’ de e-factuur moet voldoen. Omdat heel vaak dezelfde vereisten (een voorbeeld hiervan is het ordernummer) geformuleerd worden, heeft de overheid haar zogenaamde business vereisten gestroomlijnd en verduidelijkt.

    Je vindt hier deze Business Requirements van de overheid: PEPPOL BIS V3(Excel bestand opent in nieuw venster)

    Om te weten welke ‘business vereisten’ je moet toepassen, kan je contact opnemen met je inhoudelijke contactpersoon bij je overheidsklant of bij het centrale e-invoicingteam via e.procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) .

  • Stap 4

    Voor leveranciers met grote factuurvolumes is het aanbevolen een ‘end to end’-test uit te voeren. Alhoewel de Europese Richtlijn e-invoicing je zal toestaan onmiddellijk, zonder testen, een e-factuur te zenden, biedt voorafgaandelijke testen je de garantie dat het effectief starten met het zenden van e-facturen succesvol zal verlopen.
    Je neemt contact op met e.procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) en meldt dat je een test wenst uit te voeren. Je ontvangt bijkomende informatie en begeleiding.
    Na succesvolle testen kan je starten met het zenden van e-facturen! Duizenden leveranciers van de overheid doen dit ondertussen.

BEDRIJFSPROFIEL

LIJST MET WERKENDE TOEPASSINGEN IN PEPPOL

Met ERP

zie lijst 1(Word bestand opent in nieuw venster)

Met boekhoud- of facturatiepakket

Zie lijst 2(Word bestand opent in nieuw venster)

Word, Excel, PDF, papier…zie lijst 3

zie lijst 3(Word bestand opent in nieuw venster)

Telefonische helpdesk voor ‘kleine’ Belgische leveranciers

Nederlandstalige, Belgische leveranciers met slechts weinig facturen naar de overheid, die ondersteuning nodig hebben bij het portaalgebruik voor het sturen van de e-factuur, kunnen tijdens de kantooruren telefonisch een beroep doen op de Vlaamse helpdesk op het nummer: 02 553 48 17

Het e.procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie) blijft 24/7 beschikbaar voor alle ondersteuning rond e-invoicing.

Het gebruik van het Mercuriusportaal is een tijdelijke oplossing. Deze portaal heeft immers tal van beperkingen die een toekomstgerichte digitalisering van het facturatieproces in de weg staan. Overheden en vertegenwoordigers van de bedrijven wijzen er op dat de oplossingen in de private markt meer aangewezen zijn.

  • Dit portaal is immers het zoveelste portaal…
  • Vereist manuele (en bijgevolg dubbele) invoer van uw factuurgegevens
  • Het is weinig gebruiksvriendelijk.
  • Het portaal laat enkel facturatie toe naar overheden.
  • Het kan enkel gebruikt worden voor eenvoudige facturen
  • Het is niet de taak van de overheid een facturatietoepassing te ontwikkelen.

Het is dus aanbevolen een private e-facturatietoepassing die aansluit op het PEPPOL-model te gebruiken.

Wens je – als tussenoplossing en in afwachting van je meer toekomstgerichte keuze - toch het Mercuriusportaal te gebruiken? Neem dan bijgevoegde instructies door:

Ga - nadat je de handleidingen bij de hand genomen hebt - naar de portaal https://digital.belgium.be/e-invoicing/MercuriusLogin.html(opent in nieuw venster) om je e-factuur effectief te maken.

Mogelijk heb je als bedrijf meer nood aan informatie of afstemming? Mail naar e.procurement@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)
Wij nemen dan contact met je op.