chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart, zodra er een 1700-medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Klachten over media

    Televisie- en radioprogramma's (en reclame) zijn onderworpen aan het Mediadecreet van 27 maart 2009. Dat decreet beschermt de kijker onder meer tegen overmatige reclameboodschappen en uitzendingen die niet door de beugel kunnen.

    De openbare omroep VRT heeft zijn eigen klachtendienst. U kunt daar terecht als u een klacht hebt over de omroep.

    Met een klacht over de openbare omroep kunt u ook terecht bij de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM). Net zoals met een klacht over een particuliere omroep. De VRM is de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. Hij ziet toe op de naleving van het Mediadecreet.

    Bij de VRM kunt u terecht met klachten over:

    • programma’s die de regels over onpartijdigheid en de bescherming van minderjarigen overtreden
    • inbreuken op de mediaregelgeving van radio of tv, zoals geschillen over reclame, telewinkelen, sponsoring en boodschappen van algemeen nut (bv. hoe vaak en wanneer een programma onderbroken wordt voor reclame)
      Uitzondering: Als u het gevoel hebt dat het geluid van de tv of radio harder wordt tijdens de reclameboodschappen, contacteer dan de omroep in kwestie. De VRM heeft op dat vlak geen bevoegdheden.

    Daarnaast stelt de VRM stelt op zijn website een overzicht met veel gestelde vragen ter beschikking

    Andere instanties

    • De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP): de JEP is de zelfdisciplinaire instantie van de reclamesector, die onderzoekt of reclameboodschappen die verspreid worden via de media, in overeenstemming zijn met de regels over reclame-ethiek.
    • Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie: u kunt bij deze dienst terecht om een klacht in te dienen over misleidende, vergelijkende, agressieve, financiële, krediet- en autoreclame
    • Politie: als u als internetgebruiker misdrijven op of via het internet opmerkt, waar u al of niet zelf het slachtofer van bent, kunt u dat het best melden aan de politie.

    Contact

    Algemene Directie Economische Inspectie

    Adres
    North Gate III - 3de verdieping
    Koning Albert II-laan 16
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    02 277 54 84
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr09:00 - 17:00

    Ombudsdienst voor Telecommunicatie

    Adres
    Koning Albert II-laan 8 bus 3
    1000 Brussel
    België
    Telefoon
    02 223 09 09
    Fax
    02 219 86 59
    E-mail
    Website

    Vlaamse Regulator voor de Media

    Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP)

    Adres
    Barastraat 175
    1070 Brussel
    België
    Telefoon
    02 502 70 70
    Fax
    02 502 77 33
    E-mail
    Website