Gedaan met laden. U bevindt zich op: Flexibel leren in het basisonderwijs

Flexibel leren in het basisonderwijs

In het basisonderwijs kan een leerling langer in het kleuter- of lager onderwijs blijven (vertragen), of net korter (versnellen). De school speelt in op de behoeften van de leerlingen, onder meer door de inrichting van de klassen. De leraar werkt zoveel mogelijk op maat van elke leerling. 

Versnellen of vertragen

In het basisonderwijs zijn er verschillende mogelijkheden voor leerlingen om te versnellen en te vertragen.

In het lager onderwijs zijn er geen regels of voorwaarden om de schoolloopbaan van een leerling te versnellen. De school beslist samen met de ouders of een leerling een jaar kan overslaan. Er zijn wel regels die bepalen of een kleuter vroeger naar het lager onderwijs kan(opent in nieuw venster).

Bij het vertragen van een schoolparcours zijn er regels waar scholen zich aan moeten houden. Het kan zijn dat een leerling moet zittenblijven, of langer in het kleuter- of lager onderwijs blijft.

Een leerling kan op elke leeftijd een getuigschrift basisonderwijs krijgen. Er zijn geen leeftijdsvoorwaarden.

Onderwijs op maat in de klas

In het kleuter- en lager onderwijs houden de school en de leraar zoveel mogelijk rekening met de verschillende achtergronden, mogelijkheden en behoeften van de leerlingen. Zo proberen ze elke leerling maximale kansen te geven om te leren en te ontwikkelen.

Lesgeven vraagt een flexibele houding van de leraar, om zoveel mogelijk op maat van elke leerling te werken.

De school kan via de samenstelling en inrichting van de klassen inspelen op de noden van de leerlingen:

  • Ingedeeld in jaarklassen kunnen scholen:
    • Individuele leerlijnen gebruiken
    • De leerlingen zelfstandig laten werken
    • Uren inbouwen voor remediëring, verbreding of verdieping.
    • ….
  • Een school kan ook kiezen voor graadklassen (1ste graad samen, 2de graad samen...), co-teaching, …
  • ...