Gedaan met laden. U bevindt zich op: Berekening impactscore mobiliteit Stikstof in Vlaanderen

Berekening impactscore mobiliteit

Nieuwsbericht
23 april 2024

Het Stikstofdecreet bepaalt dat bij een verkeersgenererend project, de stikstofdepositie ten gevolge van de vervoersbewegingen van het project beoordeeld moeten worden.  

Eenvoudige dossiers met verkeer als enige stikstofbron 

Om eenvoudige (stedenbouwkundige) dossiers met verkeer als enige stikstofbron te toetsen aan het Stikstofdecreet, kan beroep gedaan worden op de recente VITO studie ‘Voertuigemissies en de minimis-normen: een analytische benadering voor wegverkeer’ (VITO-rapport 2024/EI/R/3195).

Dit rapport bevat drie tabellen:

  • Tabel 2: emissies van een wegsegment (in kg NOx/km/u) waarbij geen overschrijding optreedt van de 1% de minimisdrempel
  • Tabel 3: aantal personenwagens per jaar waarbij geen overschrijding optreedt van de 1% de minimisdrempel
  • Tabel 4: aantal vrachtwagens per jaar waarbij geen overschrijding optreedt van de 1% de minimisdrempel

In die tabellen worden de maximale emissies of jaarlijkse verkeersbewegingen weergegeven per kritische depositiewaarde (KDW) (in kg N/ha/jaar) en afstand (in meter) tot het habitattype waarbij de 1% de minimisdrempel hoe dan ook niet zal worden overschreden.
Indien de verkeersemissies of de jaarlijkse vervoersbewegingen van een project onder de waarden weergegeven in de tabellen blijven, kan met zekerheid gesteld worden dat de impactscore van het project onder de 1% de minimisdrempel blijft en er aldus geen verdere passende beoordeling nodig is.

Voor verkeersbewegingen tijdens de aanlegfase van een project, kan volgens dezelfde aanpak een afzonderlijke aftoetsing aan de 1% de minimisdrempel gebeuren.

Handleiding “gebruik voortoetstabellen voertuigen” werd geïntegreerd in de praktische wegwijzer stikstofdepositie(PDF bestand opent in nieuw venster) . De bijhorende studie van VITO ‘Voertuigemissies en de minimis-normen: een analytische benadering voor wegverkeer(PDF bestand opent in nieuw venster)’ is opgenomen als bijlage in deze praktische wegwijzer. De praktische wegwijzer stikstofdepositie kan u terug vinden op de website van de praktische wegwijzers(opent in nieuw venster).

Eenvoudige dossiers met zowel wegverkeer als andere stikstofbronnen 

Deze dossiers kunnen niet zomaar gebruik maken van de hierboven beschreven ‘voortoetstabellen’ voertuigen aangezien het cumulatieve effect van alle stikstofbronnen moet worden onderzocht. Er wordt momenteel gewerkt aan een uitbreiding van de Impactscoretool, waarbij verkeersemissies als lijnbron kunnen toegevoegd worden. Die uitbreiding van de Impactscoretool wordt binnenkort beschikbaar gesteld.

Complexe dossiers met veel verkeersbewegingen 

Voor complexe (MER-)dossiers, zoals de aanleg van wegen, blijft de huidige werkwijze zoals opgenomen in de richtlijnenboeken behouden.