Gedaan met laden. U bevindt zich op: Squatformule cape size bulkcarriers op basis van ware‐grootte metingen en sleeptankproeven. Deelrapport 3. Meetvaarten 2 t.e.m. 4
Squatformule cape size bulkcarriers op basis van ware‐grootte metingen en sleeptankproeven. Deelrapport 3. Meetvaarten 2 t.e.m. 4
In het kader van studie 13_059 ontwikkelt het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) een accuraat en robuust squatvoorspellingsmodel voor diepgeladen bulkcarriers met bestemming Vlissingen-Sloehaven. Hiervoor verwerkt WL scheepsmetingen uitgevoerd door het Nederlandse Loodswezen tot scheepsbewegingen in zes vrijheidsgraden, waarna de verticale bewegingscomponenten opgesplitst worden in dynamische bewegingen (ten gevolge van golfcondities) en stationaire bewegingen (squat en scheepshelling).
Voorliggend rapport bevat de resultaten bekomen voor de tweede tot vierde meetvaart. Het betreffen de opvaarten door de schepen Cape Canary (29/07/2015), Wisdom of the Sea (24/09/2015) en Bulk Mexico (19/11/2015). Ter volledigheid worden ook de resultaten bekomen voor de eerste meetvaart (Asian Blossom, 27/07/2015) toegevoegd [4]. De meetvaarten illustreren duidelijk de invloed van de bepalende parameters op squat. Deze betreffen de vaarsnelheid door het water, kielspeling, blockage en scheepsontmoetingen voor de squat ter hoogte van de boeg. De meetresultaten tonen over het algemeen goede overeenstemming met het eerder opgestelde squatvoorspellingsmodel [3] en de squat aan de boeg zoals gemeten op de Asian Blossom.

Lees de publicatie
- Publicatiedatum
- Januari 2020
- Publicatietype
- Rapport
- Thema's
- Scheepvaart en havens
- Auteur(s)
- J. Verwilligen, M. Mansuy, M. Vantorre, P. Peeters, F. Mostaert
- Reeks
- WL rapporten