Gedaan met laden. U bevindt zich op: Naar een leer- en loopbaanrekening voor Vlaanderen (IDEA Consult)

Naar een leer- en loopbaanrekening voor Vlaanderen (IDEA Consult)

Onderzoeksrapport
december 2021
Departement Werk en Sociale Economie
De Vlaamse arbeidsmarkt en de samenleving in het algemeen staan de komende decennia voor grote uitdagingen. Tegen de achtergrond van de twin transition naar een groene en digitale economie zijn bijscholing en omscholing van cruciaal belang, om wendbaar te kunnen inspelen op (en weerbaar te zijn tegen) de veranderingen op de arbeidsmarkt. Een leer- en loopbaanrekening kan een grote stap betekenen om individuele leercultuur in Vlaanderen aan te moedigen, financiële of andere drempels voor opleiding weg te werken en mensen via competentieversterking beter te beschermen tegen kwalificatieveroudering. Dit VIONA-onderzoek, uitgevoerd door IDEA Consult, onderzocht de mogelijkheden om een leer- en loopbaanrekening concreet vorm te geven op maat van Vlaanderen. Daartoe werden de instrumenten en incentives waarmee we vandaag al inzetten op loopbanen en leren in kaart gebracht, en werden enkele scenario’s voor een leer- en loopbaanrekening uitgewerkt. De onderzoekers beschrijven zeven scenario’s, die elkaar niet uitsluiten en onderling gecombineerd kunnen worden. Die scenario’s werden in de studie gebruikt als instrument om de discussie met stakeholders te voeden en te onderzoeken wat wenselijk en haalbaar is. Vanuit de voor- en nadelen van de verschillende scenario’s schuift het onderzoek conclusies en aanbevelingen naar voren voor een leer- en loopbaanrekening als groeipad met twee parallelle pijlers, recht op tijd en recht op geld, bovenop een dubbel fundament bestaande uit een digitaal overzicht en een harmonisering van regels en procedures.
Publicatiedatum
December 2021
Publicatietype
Onderzoeksrapport
Thema's
Werken en leren
Auteur(s)
An de Coen , Lise Nackaerts, Ella Desmedt