Gedaan met laden. U bevindt zich op: Beleidsevaluatie Kunstkuur

Beleidsevaluatie Kunstkuur

Rapport
mei 2023
Onderwijsinspectie
De volledige beleidsevaluatie van Kunstkuur omvat drie luiken. Een eerste luik is de beleidsevaluatie door de onderwijsinspectie. Dit deel van de beleidsevaluatie gaat in op de vraag in welke mate de Kunstkuurprojecten die van start gingen in 2019 de decretaal bepaalde doelstellingen behaalden. Op basis van de centrale focus van dit rapport - de realisatie van de decretaal bepaalde doelstellingen – formuleren we vier concrete deelvragen: 1) In welke mate versterkt Kunstkuur het cultureel bewustzijn van de betrokken leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs? 2) In welke mate versterkt Kunstkuur de culturele expressie van de betrokken leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs? 3) In welke mate brengt Kunstkuur een duurzaam delend netwerk tot stand tussen leraren basisonderwijs, secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs voor het organiseren van culturele leeractiviteiten? 4) In welke mate bevordert Kunstkuur de toeleiding van leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs die blijk geven van artistieke interesse en aanleg naar het deeltijds kunstonderwijs, in het bijzonder leerlingen uit scholen met een meerderheid van leerlingen die beantwoorden aan de leerlingenkenmerken, vermeld in artikel 78, § 1, 1°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de gelijkekansenindicatoren, vermeld in artikel 225, § 1, van de Codex Secundair Onderwijs? Om een antwoord te formuleren op bovenstaande vragen kozen we voor een meervoudige gevalstudie en bezochten we 24 projecten. We observeerden de Kunstkuuractiviteiten en hadden gesprekken met leraren en directies. Daarnaast werden de beschikbare projectdossiers bestudeerd. De dataverzameling vond plaats tussen 17 januari 2022 en 25 februari 2022. Het rapport bevat een inleiding, de bevindingen van het onderzoek, een conclusie en een aantal aanbevelingen voor zowel het beleid als de Kunstkuurprojecten.
Publicatiedatum
Mei 2023
Publicatietype
Rapport
Thema's
Onderwijs en vorming