Gedaan met laden. U bevindt zich op: Monitoring van de nieuwe omkadering gewoon basisonderwijs. Schooljaar 2012-2013 t.e.m 2024-2025

Monitoring van de nieuwe omkadering gewoon basisonderwijs. Schooljaar 2012-2013 t.e.m 2024-2025

Rapport
juni 2025
Departement Onderwijs en Vorming
Op 1 september 2012 werd het nieuwe omkaderingssysteem voor het basisonderwijs van kracht. Sinds dan bestaat de omkadering uit de lestijden volgens bepaalde schalen, additionele lestijden om de leerling/leerkracht-ratio laag te houden en de SES-lestijden. Die laatste worden toegekend op basis van de socio-economische leerlingenkenmerken 'opleidingsniveau van de moeder', 'thuistaal' en 'schooltoeslag'. Het decreet die deze hervorming invoerde, voorzag in een jaarlijkse monitoring van die zogenaamde SES-indicatoren. Enkele opvallende evoluties zijn het stoppen van de daling van het aantal leerlingen in het basisonderwijs (behoudens in Brussel en de ‘brede Rand & Taalgemeenten); een verdere toename van de indicator 'thuistaal', en het eerder stabiel blijven van de indicatoren 'opleidingsniveau van de moeder' en 'schooltoeslag' (na de forse stijging in 2021, voornamelijk in de landelijke gebieden en ‘brede Rand & Taalgemeenten’). De verhouding van de leerlingenkenmerken verschilt naargelang het ‘soort van gemeente’ waar de school zich bevindt (vooral voor de SES-indicatoren ‘thuistaal’ en ‘schooltoeslag’). In landelijke gemeentes is de relatieve stijging van ‘thuistaal’ het grootst. Na jaren van stijging (tot 11,9% in 2023), stabiliseert de SES-bandbreedte in 2024. Deze is relatief het hoogst in Brussel en het laagst in niet-stedelijke gebieden. Tussen de verschillende schooljaren is er een licht dalende leerling/leerkracht ratio waar te nemen (in Brussel is deze het laagst, maar nagenoeg constant).
Publicatiedatum
Juni 2025
Publicatietype
Rapport
Thema's
Basisonderwijs