Gedaan met laden. U bevindt zich op: Zenneduiker te Halle. Hydraulisch ontwerp loodrechte kruising kanaal Brussel-Charleroi
Zenneduiker te Halle. Hydraulisch ontwerp loodrechte kruising kanaal Brussel-Charleroi
Net opwaarts van de sluis te Halle kruist de Zenne het kanaal Brussel-Charleroi via een bestaande duiker met vier kokers, die na de kruising overgaan in twee. In het kader van de verdieping van het kanaal is een nieuwe, dieper gelegen duiker nodig. Het studiebureau SBE stelde een voorontwerp op voor een schuine kruising, maar afdeling Regio Centraal van De Vlaamse Waterweg nv gaf om economische redenen de voorkeur aan een loodrechte kruising.
Voor het hydraulisch ontwerp van de loodrechte kruising vroeg Regio Centraal advies aan het Waterbouwkundig Laboratorium. CFD-simulaties werden uitgevoerd voor de bestaande duiker, een opwaartse en afwaartse variant en geoptimaliseerde geometrieën van deze varianten. Voor deze verschillende geometrieën werden de hydraulische verliezen van de verschillende onderdelen van de duiker, de waterpeilverhoging tussen inlaat en uitlaat van de duiker en de verdeling van het debiet over de kokers onder het kanaal met elkaar vergeleken.
Het 1D-model van de Zenne en het kanaal Brussel-Charleroi werd aangepast aan de CFD-resultaten. Simulaties tonen aan dat de berekende waterpeilverhoging opwaarts van de duiker tot aan de stuw te Lembeek ruim binnen de veiligheidsmarge blijft.

Lees de publicatie
- Publicatiedatum
- Oktober 2025
- Publicatietype
- Rapport
- Thema's
- Scheepvaart en havens
- Auteur(s)
- K. Verelst, L. Coen, S. López Castaño, J.B. Vercruysse, W. Van Hoydonck, F. Mostaert
- Reeks
- WL Rapporten 18_093_1