Gedaan met laden. U bevindt zich op: Onterechte leverancierswissel

Onterechte leverancierswissel

Als u elektriciteit en/of aardgas ontvangt van een bepaalde energieleverancier zonder bij hem een contract afgesloten te hebben, spreken we van een onterechte leverancierswissel.

De oorzaak van een onterechte leverancierswissel is meestal een fout in de EAN-code(s).
De EAN-code is het identificatienummer van uw aansluiting op het elektriciteits- of aardgasnet. De EAN-code bestaat uit 18 cijfers en begint met 5414. Deze code hoort altijd bij een bepaald adres (leveringspunt) en niet bij een persoon.

Let er dus op dat u uw leverancier de juiste EAN-code(s) bezorgt. Deze vindt u terug op uw energiefactuur. In geval van een verhuis kunt u de EAN-code(s) van uw nieuwe woning vragen aan de vertrekkende bewoners.

Als u het slachtoffer bent van een onterechte leverancierswissel zult u van uw netbeheerder een meteropnamekaart en van uw ‘oude’ energieleverancier een brief ontvangen. U zet de situatie recht door de onterechte leverancierswissel te melden bij uw zogenaamde ‘nieuwe’ energieleverancier. Die moet de leverancierswissel annuleren. Geef hem duidelijk uw naam, adres en EAN-code(s) door.