Gedaan met laden. U bevindt zich op: Analyse van het medialandschap in Vlaanderen 2009: Technologieën en Business Modellen
Analyse van het medialandschap in Vlaanderen 2009: Technologieën en Business Modellen
In de periode van 2005 tot half 2010 is de digitale ontvangst van televisie in Vlaanderen gestegen van virtueel onbekend tot meer dan 60% van de gezinnen,
en die ontvangst wordt meer en meer bij dezelfde dienstverlener gebundeld met een aanbod van breedband toegang tot het internet en
communicatiediensten via een vaste verbinding. De invloed van het internet is, zowel rechtstreeks via mediastreaming als onrechtstreeks
via multimediale websites, meer toegenomen dan enkele jaren geleden was verwacht. De relevante technologische (r)evoluties zijn gewijzigd van specifieke doorbraken in analoge technologieën naar continue verbeteringen in algemene digitale basistechnologieën. Als gevolg van de digitalisering is het business model van televisie veel competitiever geworden. Bestaande distributieplatformen worden met een digitaal aanbod competitief in nieuwe omgevingen. Omroepen en kranten gaan beide hun inhoud verspreiden via verschillende, complementaire platformen, en hun websites groeien naar elkaar toe. Maar de voornaamste evolutie van het business model is de aflevering bij de eindgebruiker via multifunctionele netwerken, waarbij mediaaanbod (de verdeling) en media-inhoud (de relatieve positie van de kanalen) kunnen wijzigen.

Lees de publicatie
- Publicatiedatum
- Mei 2010
- Publicatietype
- Rapport
- Thema's
- Media