Kind en Gezin lanceert campagne over opvoedstress
Een baby, een zieke kleuter, een boze tiener … het heeft een enorme impact op een gezin. Kind en Gezin lanceert daarom een sensibiliseringscampagne over opvoedstress. De campagne richt zich tot ouders met jonge kinderen en breder tot alle ouders én iedereen die mee kan zorgen voor wat extra zuurstof. Gezicht van de campagne is Kapitein Winokio, die met het nieuwe lied ‘Doe de 4-4-4’ opvoedstress mee bespreekbaar maakt.
- Thema
Gezin
- Looptijd
2 februari 2024 - 9 maart 2024
Ouders hebben veel te doen. Er ligt veel druk op hun schouders. Werken, gezond koken voor hun kroost, zorgen dat hun kinderen mee blijven op school, dat ze hobby’s hebben. Ze groeien als kool, maar die kleren en schoenen groeien niet mee, ze moeten op hun geld letten, … ze moeten moeten moeten. En door de sociale media lijkt het wel alsof iedereen alle tijd en energie heeft om perfect te zijn …
“Met de campagne willen we erkenning geven aan ouders, zeker in de cruciale eerste 1000 dagen wanneer kinderen het meest kwetsbaar zijn. We moeten ouders zeker dan goed ondersteunen en omringen om te voorkomen dat stress escaleert en kinderen kwetst.” Bruno Vanobbergen, administrateur-generaal Opgroeien.
Iedereen kan het verschil maken
Concrete tips helpen om te weten wat je kunt doen als je als ouder veel stress ervaart. En wat kan helpen voorkomen dat de stress escaleert. Als je ziet dat een ouder het lastig heeft, kun je met een klein gebaar een wereld van verschil maken. Een luisterend oor, een helpende hand …Weten dat er iemand is die luistert, gehoord én gezien worden kan meteen ademruimte geven en rust brengen.
Campagne
De campagne loopt tot begin maart op sociale media, via advertenties. Ook op de radio zal het lied van Kapitein Winokio te horen zijn. Daarnaast zetten kranten en tijdschriften het thema in de kijker.