Laat je toekomst niet stelen door je gsm
Dat is de slagzin van Het beste moet nog komen, een bewustmakingscampagne met Pommelien Thijs in de hoofdrol. Het doel van de campagne, opgezet samen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid en VRT, is om iedereen bewust te maken van het gevaar van afleiding in het verkeer.
Voor de gelegenheid schreef zangeres en actrice Pommelien Thijs het aangrijpende muzieknummer Het beste moet nog komen.
- Thema
Mobiliteit en openbare werken
- Looptijd
8 maart 2024 - 30 april 2024
Geen gsm in het verkeer
De beklijvende videoclip van Het beste moet nog komen toont het tragische verhaal van een meisje dat wordt aangereden op haar fiets doordat ze is afgeleid door haar gsm. Ze ziet momenten die ze had kunnen beleven aan haar voorbijgaan. En op dat moment beseft ze dat ze die nooit zal meemaken. Uiteindelijk eindigt het leven van het meisje op het koude asfalt.
“Iedereen weet en snapt dat een gsm niet in het verkeer thuishoort. Toch blijft het zó gemakkelijk om die keuze te maken en voorbij te gaan aan de gevaren. We hangen met z’n allen meer dan ooit vast aan onze gsm’s. Ik vond het een heel mooi idee om aandacht voor dit thema te vragen via muziek”, zegt Pommelien Thijs.
Samenwerking
Het beste moet nog komen is een samenwerking tussen VRT en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken om jongeren (en bij uitbreiding alle weggebruikers) alert te maken over de gevaren van het gebruik van een gsm in het verkeer. Want 1 op 3 jongeren laat zich afleiden door gsm-gebruik in het verkeer, blijkt uit onderzoek.
Op hetbestemoetnogkomen.be(opent in nieuw venster)(opent in nieuw venster) kan iedereen vanaf nu met een ‘pinky promise’ beloven om voortaan de gsm links te laten liggen in het verkeer.