Gedaan met laden. U bevindt zich op: Pictogrammen GoedGezien waarschuwen tv-kijker voor potentieel schadelijke inhoud Campagnes

Pictogrammen GoedGezien waarschuwen tv-kijker voor potentieel schadelijke inhoud

Sinds 30 september zijn alle Vlaamse omroepen verplicht om tv-kijkers te waarschuwen voor mogelijks schadelijke inhoud. Daarvoor gebruiken ze de pictogrammen van GoedGezien.

Thema

Cultuur, sport en vrije tijd

Looptijd

16 september 2024 - 13 oktober 2024

Wat is GoedGezien?

GoedGezien is een classificatiesysteem voor audiovisuele media. De pictogrammen waarschuwen kijkers voor potentieel schadelijke inhoud. Het doel is om minderjarigen te beschermen tegen programma’s die hun lichamelijke, geestelijke of morele ontwikkeling zouden kunnen aantasten.

Hoe werkt GoedGezien?

GoedGezien werkt met leeftijds- en inhoudsclassificaties die aangeduid worden met pictogrammen.

Er zijn vijf leeftijdscategorieën en zes inhoudelijke categorieën. De leeftijdscategorieën duiden een richtinggevende leeftijdsgrens aan:

  • alle leeftijden (AL);
  • 6+;
  • 10+;
  • 12+;
  • 16+.

De inhoudscategorieën waarschuwen voor mogelijks schadelijke inhoud:

  • geweld;
  • angst;
  • seks;
  • verslavende middelen;
  • grof taalgebruik;
  • negatieve beeldvorming.

De pictogrammen verschijnen enkele seconden in beeld bij de start van tv-programma’s en na iedere onderbreking. In de catalogi van dienstenverdelers en streamingplatformen, moeten alle iconen die van toepassing zijn, zichtbaar zijn op de programmapagina.

Classificatie en centrale databank

De omroepen zijn verantwoordelijk voor de classificatie van hun tv-programma’s en het correct informeren van de kijkers. Ze maken daarbij gebruik van een centrale databank. De classificatie gebeurt op basis van een handleiding die het Departement Cultuur, Jeugd en Media samen met experten heeft opgemaakt. Kijkers kunnen via de website goedgezien.tv(opent in nieuw venster) opzoeken welke classificatie een programma heeft gekregen.

GoedGezien is ontwikkeld door het Departement Cultuur, Jeugd en Media, in overleg met de omroepen, de dienstenverdelers en experts in ontwikkelingspsychologie, communicatiewetenschappen en media. De Vlaamse Regulator voor de Media ziet erop toe dat het classificatiesysteem correct wordt gebruikt.

Communicatiecampagne GoedGezien

Om GoedGezien voor te stellen aan het brede publiek, loopt een campagne van 16 september tot 13 oktober. Die campagne bevat onder meer een tv-spot die op alle Vlaamse zenders zal te zien zijn.

Vind hier alle informatie over GoedGezien(opent in nieuw venster)