Oproep om het merkbeleid samen vorm te geven
Van campagnes over administratieve brieven tot de inrichting van gebouwen: ons merk is overal aanwezig en iedereen is ambassadeur. Maar het is onmogelijk om met een tweekoppig merkteam de hele Vlaamse overheid aan te sturen. Cocreatie is dus key. Vanuit jouw ervaring als merkmaker laten we het merk ‘Vlaanderen’ nog meer leven. Ontdek hieronder onze plannen rond merkbeleid.
Het merk ‘Vlaanderen’ is overal
Bedenk even waar burgers het merk ‘Vlaanderen’ zien, voelen, horen en beleven. In campagnes, in publicaties, op sociale media en op tv. Op de borden langs de snelweg en bij toeristische bezienswaardigheden. Bij sollicitaties, op evenementen of aan jouw drinkbus in de trein. Niet alleen grafische vormgevers, huisstijlcoördinatoren en communicatiemedewerkers dragen het merk uit. Dat doet iedereen die bij de Vlaamse overheid werkt: strategen, leidinggevenden, hr-medewerkers, facilitymanagers, beleidsmedewerkers …
En laat dát nu net de zegen en de vloek zijn. Het merk Vlaanderen is overal. Maar hoe zorgt een team van 2 mensen ervoor, dat 28.000 collega’s dat merk op dezelfde herkenbare manier uitdragen?
Hoe krijg je 28.000 collega’s op dezelfde lijn?
Meer regels of meer vrijheid?
Je vindt veel merkafspraken op onze website en in de huisstijlgidsen. Over logo’s, audiodeuntjes, papierwaren en patronen. Terwijl de ene collega gelukkig wordt van duidelijke regels, voelt een andere zich in zijn artistieke vrijheid beperkt. Het is soms lastig om een evenwicht te vinden. En eerlijk: het is onmogelijk om elke vorm van communicatie in regels vast te leggen. Daarvoor evolueert het communicatievak te snel en is het bereik van de overheid te groot.
Samen het merk maken
Het is niet de bedoeling dat we met ons tweeën alle regeltjes rond het merk ‘Vlaanderen’ vastleggen of merkpolitie spelen. Onze rol als team Merkbeleid is: richting aangeven, adviseren, een sfeer creëren over hoe de Vlaamse overheid klinkt, proeft, voelt. Het is aan iedere ‘merkmaker’ om daar – in de geest van het merkverhaal – verder mee aan de slag te gaan. Het merkbeleid gaat tenslotte niet om honderden stijlregels in een gids, maar om wat jij ermee maakt. Er zitten zoveel pareltjes tussen! Daarom: laat je horen en geef het toekomstproof merkbeleid mee vorm.
Ons merk draait niet om regeltjes in een gids, maar om wat jij ermee maakt.
Merkmaker, doe jij mee?
In 2026 willen we graag heel wat merkmakers rond de tafel krijgen om mee te denken en te sleutelen aan onder andere:
- het gebruik van AI
- de klank van het merk Vlaanderen in muziek en podcasts
- de voordelen van een brand portal en andere tools voor merkmakers en -gebruikers.
Laat ons weten wat jouw dada is. Met jouw praktijkervaring maken we samen een nog mooier en herkenbaarder merk.