Centraal contactpunt, Mijn Burgerprofiel en consultatieportaal Vlaamse overheid
De burger kan met informatievragen terecht bij het centrale contact- en informatiepunt van de Vlaamse overheid. In Mijn Burgerprofiel vindt de burger een overzicht van zijn gegevens en interacties met de overheid, en in de toekomst komt er ook een centraal consultatieportaal met de consultatiemomenten van de Vlaamse overheid.
Centraal contactpunt
De burger kan met informatievragen terecht bij het centrale contact- en informatiepunt van de Vlaamse overheid. Dat contact- en informatiepunt is bereikbaar via diverse communicatiekanalen.
Daarnaast zijn alle personeelsleden verplicht om iedereen te helpen die informatie zoekt. Als ze zelf niet beschikken over de gevraagde informatie, sturen ze de vraag rechtstreeks door naar de bevoegde instantie of naar het centrale contact- en informatiepunt.
Informatievragen worden kosteloos en binnen een redelijke termijn beantwoord.
Lees de letterlijke tekst van het bestuursdecreet (art II.6).(opent in nieuw venster)
Bovenstaande regels (met uitzondering van de regel over het centrale contact- en informatiepunt) zijn ook van toepassing op de investeringsmaatschappijen van de Vlaamse overheid, op de instellingen met een publieke taak, wat hun publieke taak betreft, en op de milieu-instanties wat hun milieuverantwoordelijkheden, -functies of -diensten betreft.
Mijn Burgerprofiel geeft overzicht van gegevens en interacties met de overheid
Er wordt een burgerprofiel uitgebouwd dat elke burger een overzicht geeft van zijn gegevens en interacties met de overheid: dienstverlening van overheden in Vlaanderen, maar ook van federale overheden, andere gemeenschappen of gewesten.
Via Mijn Burgerprofiel kan de burger:
- zien hoe zijn gegevens worden gebruikt door de overheid
- fouten melden of vragen stellen
- informatie vinden over lopende dossiers
- toestemming geven aan de overheid om zijn gegevens te gebruiken om hem gericht te informeren over dienstverlening of rechten die op hem van toepassing zijn.
Het burgerprofiel mag alleen gebruikt worden door de burger of zijn gemandateerde om toegang te krijgen tot zijn gegevens, en voor geen enkel ander doel.
Het agentschap Digitaal Vlaanderen werkt Mijn Burgerprofiel uit in overleg met de betrokken overheidsinstanties en externe overheden. Het agentschap Innoveren en Ondernemen beheert daarnaast een specifiek contact- en informatiepunt voor ondernemers en ondernemingen(opent in nieuw venster).
Lees de letterlijke tekst van het bestuursdecreet (art II.7).(opent in nieuw venster)
Consultatieportaal op vlaanderen.be
Er komt een consultatieportaal op de centrale website van de Vlaamse overheid. Als de Vlaamse Regering of een minister een consultatie organiseert, zal die minstens ook via het consultatieportaal worden bekendgemaakt.
Dit artikel geldt niet voor de lokale besturen.
Lees de letterlijke tekst van het bestuursdecreet (art. II.8).(opent in nieuw venster)
De Vlaamse Regering legt principes vast over kwaliteitsvolle consultatie en transparante feedback over de resultaten. Ze doet dat via de omzendbrief van de Vlaamse Regering over beleids- en regelgevingsprocessen (VR 2019/11). Op het intranet van de Vlaamse overheid staan tips voor kwaliteitsvolle consultaties.
Ook de consultaties die door de strategische adviesraden, uit eigen beweging of op verzoek, georganiseerd worden, moeten aangekondigd worden via het consultatieportaal (bestuursdecreet art. III.104, §3(opent in nieuw venster)).