Gedaan met laden. U bevindt zich op: Jaarrapport Levenslang Leren 2023 Departement Werk en Sociale Economie

Jaarrapport Levenslang Leren 2023

Nieuwsbericht
23 april 2024

Het jaarrapport Levenslang Leren 2023 rapporteert over de voortgang van het Actieplan Levenslang Leren. Koers zetten naar een lerend Vlaanderen. Dit actieplan bouwt verder aan een lerend Vlaanderen en draagt bij aan de opdracht van het Partnerschap Levenslang Leren. Het rapport toont de meest recente ontwikkelingen van de 47 acties opgedeeld in zeven vlaggenschepen.

Levenslang leren

Opbouw van het rapport

Het rapport schetst de context waarbinnen de acties van het Actieplan ontwikkeld worden en biedt een uitgebreid overzicht van beleidsinitiatieven voor levenslang leren.

Dit rapport bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Het voorwoord omschrijft het belang van en de uitdagingen rond het beleid voor levenslang leren en staat stil bij enkele belangrijke ontwikkelingen binnen het Actieplan.
  2. De omgevingsanalyse biedt meer context met relevante cijfers over opleidingsdeelname, ongelijkheid in het volgen van een opleiding en drempels bij burgers en organisaties om een opleiding te volgen.
  3. Voortgang van de verschillende acties per vlaggenschip:
  • Vlaggenschip 1: Naar een kennisagenda levenslang leren
  • Vlaggenschip 2: Naar een gesegmenteerde mobiliseringsstrategie
  • Vlaggenschip 3: Een meer persoonsvolgende inzet van de LLL-incentives onderzoeken
  • Vlaggenschip 4: Op weg naar één Vlaams strategisch competentieprogramma
  • Vlaggenschip 5: Begeleiding en ondersteuning bij LLL: uitwerking flankerend beleid
  • Vlaggenschip 6: Begeleiding en ondersteuning van aanbodverstrekkers
  • Vlaggenschip 7: Partnerschappen rond leren toekomstgericht versterken

Resultaat

Het Jaarrapport geeft een overzicht van de ontwikkelingen binnen de verschillende acties van het Actieplan Levenslang Leren.

Verschillende acties binnen het Actieplan kwamen in 2023 op kruissnelheid:

  • 2023 was het jaar waarin de leer- en loopbaanrekening verder werd ontwikkeld om een persoonsvolgende inzet van LLL-incentives beter vorm te geven (vlaggenschip 3). Zo wilt het Partnerschap het individu op maat inzicht geven in bestaande rechten (rond opleiding, oriëntering en begeleiding), met flankerende inspanningen voor de meest kwetsbare doelgroepen. 2023 was ook het jaar waarin competenties centraal werden geplaatst door te sleutelen aan een geïntegreerd arbeidsmarktprojectiemodel, die de toekomstige vraag naar en het aanbod van arbeidskrachten in beeld brengt, en dankzij het invoeren van de competentiecheck voor werknemers (vlaggenschip 4).
  • Op vlak van mobilisatie (vlaggenschip 2) werd er ingezet op meerdere sporen. Zo trok de Inspiratiedag LLL, dit jaar in teken van de twin transitie, ruim 300 deelnemers. Op deze dag werd het nieuwe LLL-symbool, eerder dat jaar gelanceerd om meer zicht te geven aan de vele LLL-initiatieven, in de verf gezet. Andere mijlpalen waren de lancering van de nieuwe LLL-website waarop belangrijke platformen, maatregelen en websites gebundeld worden en het opstarten van het mobiliserend initiatief waarbij wordt ingezet op communityvorming, innovatie en inspiratie.
  • Binnen vlaggenschip 7 wordt er ingezet op het ondersteunen van lerende netwerken, waaronder de leerecosystemen die een belangrijke rol kunnen vervullen in het creëren van leergoesting en de versterking van het maatschappelijk weefsel.
  • Binnen het flankerend beleid werden er verschillende ondersteuningsmaatregelen voor burgers & organisaties (vlaggenschip 5) en voor opleidingsverstrekkers (vlaggenschip 6) geïmplementeerd. Hieronder vallen zowel digitale ondersteuningstools als ondersteuningsinstrumenten voor docenten. Ook belangrijk hier is de opstart van het onderzoek naar brugfiguren en laagdrempelige gespreksmethodieken die een belangrijke rol kunnen vervullen in het begeleiden naar leeractiviteiten van moeilijk bereikbare doelgroepen.
  • Tot slot werd de kennisagenda verder gevoed met de ontwikkeling van het dashboard LLL, de publicatie van de screening van de regelgeving LLL of het onderzoek naar brugfiguren (vlaggenschip 1).

Ook andere acties met betrekking tot levenslang leren komen uitgebreid aan bod in het Jaarrapport. Het rapport belicht daarnaast de rol en activiteiten van het Partnerschap Levenslang Leren en werpt een blik op de toekomstige acties en werkzaamheden voor 2024.

Volgende stappen

De uitrol van het Actieplan Levenslang Leren zal worden voortgezet in 2024.