Gedaan met laden. U bevindt zich op: Gedragen aanpak nodig voor kwaliteitsvolle minimumdoelen basisonderwijs. Advies over het voorstel van minimumdoelen voor het basisonderwijs. Advies Vlor
Gedragen aanpak nodig voor kwaliteitsvolle minimumdoelen basisonderwijs. Advies over het voorstel van minimumdoelen voor het basisonderwijs. Advies Vlor
De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) gaf advies over de voorgestelde set van minimumdoelen in het basisonderwijs. De set werd uitgetekend door een expertencommissie onder leiding van prof. Daniel Muijs. De Vlor deelt de ambitie om via inhoudsrijke minimumdoelen het curriculum van het basisonderwijs te versterken. De doelenset geeft richting aan scholen en draagt zo bij aan gelijke onderwijskansen.
De raad waarschuwt wel dat de hoge mate van detail in de doelen de professionaliteit van leraren onder druk zet. Een aandachtspunt is ook de haalbaarheid van de minimumdoelen binnen de gestelde onderwijstijd. Een overvolle set houdt het risico in dat scholen zich genoodzaakt zien tot oppervlakkige behandeling van de minimumdoelen.
Deze hervorming moet (meteen) gelden voor 9 jaar basisonderwijs. Dat wringt bij de uitrol: bij de start van de implementatie zullen de meeste leerlingen al een deel van hun onderwijstraject hebben afgelegd, een traject dat geënt is op de oude doelen. Daarom pleit de Vlor voor een overgangsperiode van drie tot vijf schooljaren waarin scholen door de onderwijsinspectie niet meteen beoordeeld worden op het al dan niet bereiken van de minimumdoelen.
De raad kreeg ook een spoedadviesvraag over het ontwerp van decreet dat de minimumdoelen decretaal moet verankeren. In een brief met uitgebreide argumentatie zag de raad af van advies. In de brief problematiseert de raad het besluitvormingsproces en de impact daarvan op zijn rol als strategische adviesraad.
Op 3 juli organiseert de Commissie Onderwijs een hoorzitting over de minimumdoelen basisonderwijs. De Vlaamse Onderwijsraad is uitgenodigd en zal dan toelichting geven bij zijn adviezen.

Lees de publicatie
- Uitgever
- Publicatiedatum
- Juni 2025
- Publicatietype
- Beleidsadvies
- Thema's
- Basisonderwijs