Gedaan met laden. U bevindt zich op: Tijd voor talent

Tijd voor talent

Opleidingsverstrekker
GROEP MAATWERK
Registratienummer
ODB-1002298
Geregistreerd
op: 2 juni 2022

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: nee

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Doelgroep

Doelgroepwerknemers in maatwerkbedrijven

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof(opent in nieuw venster), Vlaams opleidingskrediet(opent in nieuw venster) en opleidingscheques voor werknemers(opent in nieuw venster)

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP). In de aanvraag van de opleidingscheque wordt automatisch de opleidingscode ODB-P00001 ingevuld.

Inhoud van de opleiding

In deze 4-daagse opleiding leren maatwerkers hun eigen talenten en competenties op een realistische manier ontdekken en in kaart brengen, ze leren hierover communiceren met anderen (collega’s en leidinggevenden) en ze ontdekken hoe ze hun talenten en competenties kunnen inzetten en ontwikkelen binnen het eigen maatwerkbedrijf. Het belang van digitale vaardigheden in de snel veranderende context van maatwerkbedrijven komt hierbij duidelijk tot uiting.
Eigen competentie en talenten in kaart brengen om vanuit een realistisch zelfbeeld ontwikkelingsmogelijkheden te kunnen verkennen. Via interactieve werkvormen ontdekken deelnemers:
• Waar ze goed in zijn
• Waar ze nog moeten aan werken
• Wat ze belangrijk vinden in hun werk
• Wat hen motiveert
• Waarvan ze dromen
Competenties en talenten binnen het eigen maatwerkbedrijf:
• Deelnemers leren hun eigen maatwerkbedrijf kennen: welke afdelingen zijn er, welke activiteiten gebeuren er, voor welke klanten wordt er gewerkt, wat verwachten zij, welke veranderingen vinden er plaats,…
• Wat betekent dit naar competenties toe: welke competenties, zowel generieke als technische, zijn belangrijk (nu en in de toekomst), welke ontwikkelingsmogelijkheden zijn er nodig?
• Op welke manier wordt dit vorm gegeven in de eigen organisatie (competentiebeleid)…
• Deelnemers ontdekken het belang van digitale vaardigheden in hun veranderende werkomgeving
• Basis digitale skills worden aangeleerd en geoefend: gericht opzoeken en bespreken van informatie op de website van het eigen maatwerkbedrijf, werken met digitale werkinstructies, gebruik maken van leerplatformen (Goodhabitz, eigen leerplatform,…), …
Communiceren over competenties en talenten met collega’s, leidinggevenden, sociale dienst:
• Deelnemers leren aangeven wat voor hen belangrijk is binnen hun job, wat hun talenten en competenties zijn
• Ze leren hun persoonlijke wensen op vlak van ontwikkeling van competenties/talenten op een eerlijke en constructieve manier kenbaar maken aan hun leidinggevende
• Ze leren omgaan met feedback: opmerkingen in de context plaatsen, op een constructieve manier mee omgaan en gesprek rond voeren.
• Ze leren zelf constructieve feedback geven
• Ze leren hulp en ondersteuning vragen bij hun ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling vormgeven
• Deelnemers ontdekken welke competenties en talenten ze verder kunnen ontwikkelen ifv hun tewerkstelling
• Deelnemers leren concrete en realistische doelen en acties formuleren, opdelen in tussenstappen
• Ze leren zelf verantwoordelijkheid en eigenaarschap opnemen voor de eigen ontwikkeling
• Ze gaan op zoek naar wie (begeleider, sociale dienst,…) en wat (opleiding,…) hen daarbij kan helpen.
• Ze leren hun eigen ontwikkelingstraject (mee) te evalueren en bij te sturen.