U kunt de aanwervingsincentive alleen online aanvragen via het WSE-loket, het e-loket van het Departement Werk en Sociale Economie (DWSE).

Heeft uw organisatie meerdere vestigingen in Vlaanderen? Dan kunt u uw online aanvraag indienen vanuit de hoofdzetel van uw organisatie. Ook als die hoofdzetel buiten het Vlaamse Gewest ligt.
 

Meld u aan in het WSE-loket

Hoe u dat doet, hangt af van wie u bent. Er zijn 3 mogelijkheden:

  • Stap

    U bent als eigenaar, zaakvoerder of bestuurder de officiële vertegenwoordiger van uw organisatie.

    • Meld u aan met uw elektronische identiteitskaart (eID) en een kaartlezer, of via een andere digitale sleutel.
    • Selecteer het juiste blokje:
      • ‘lokaal of provinciaal bestuur’
      • ‘onderneming of organisatie’
      • ‘onderwijs- of vormingsinstelling’
      • of ‘entiteit van de Vlaamse overheid’.
    • Weet u niet of u de officiële vertegenwoordiger bent van uw onderneming? Controleer dit dan in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) (opent in nieuw venster).

  • Stap

    U bent niet de officiële vertegenwoordiger, maar diende voor de organisatie wel al een online aanvraag in bij de Vlaamse overheid (andere dan de aanwervingsincentive).

    • Meld u aan met uw eID en een kaartlezer, of via een andere digitale sleutel.
    • Vraag extra gebruikersrechten aan voor de aanwervingsincentive.
      • Klik in het WSE-loket op ‘Aanwervingsincentive’, en vervolgens op ‘Gebruikersrechten aanvragen’.
      • De verantwoordelijke van uw organisatie ontvangt een automatische e-mail. Vraag hem om de extra gebruikersrechten daarin goed te keuren.
    • Meld u opnieuw aan in het WSE-loket en selecteer het juiste blokje:
      • ‘lokaal of provinciaal bestuur’
      • ‘onderneming of organisatie’
      • ‘onderwijs- of vormingsinstelling’
      • of ‘entiteit van de Vlaamse overheid’.

  • Stap

    U bent niet de officiële vertegenwoordiger en diende nog nooit een online aanvraag in bij de Vlaamse overheid.

    • Maak een account aan voor de online diensten van de Vlaamse overheid. Volg daarvoor dit stappenplan.
    • Bepaal via deze online tool wie de aanwervingsincentive kan aanvragen binnen uw organisatie. Dat doet u zo:
      • Meld u aan met uw eID en een kaartlezer.
      • Selecteer het juiste blokje: ‘lokaal of provinciaal bestuur’ of ‘onderneming of organisatie’.
    • Klik achtereenvolgens op ‘Nieuw recht toekennen’, ‘Persoon toevoegen’ en ‘Volgende’.
    • Vul het rijksregisternummer in van de persoon die de aanwervingsincentive mag aanvragen en klik op ‘Volgende’.
    • Vul alle ontbrekende gegevens in en klik op ‘Volgende’.
    • Selecteer het recht ‘DWSE Organisatieverantwoordelijke’ en ‘Aanwervingsincentive’.

    Wilt u de aanwervingsincentive aanvragen voor een entiteit van de Vlaamse overheid of een school? Vraag dan aan uw lokale beheerder om u het gebruikersrecht te geven. In een school is dat meestal de directeur.

    Weet u niet wie uw lokale beheerder is? Neem dan contact op met de Vlaamse overheid via het gratis nummer 1700.

    • Meld u aan in het WSE-loket en selecteer het juiste blokje:
      • ‘lokaal of provinciaal bestuur’
      • ‘onderneming of organisatie’
      • ‘onderwijs- of vormingsinstelling’
      • of ‘entiteit van de Vlaamse overheid’.    

Hebt u een technische vraag over uw eID? Kijk dan of u het antwoord niet vindt tussen deze veelgestelde vragen (opent in nieuw venster), of contacteer Fedict (de FOD Informatie- en Communicatietechnologie).
 

Aanvraag, beslissing en uitbetaling van de premie

  • Stap 1

    1. Klik op ‘Aanvraag’ en selecteer de aanwervingsincentive.
    2. Vul het online aanvraagformulier in.
    3. Laad de arbeidsovereenkomst van de werknemer op. Werkt de werknemer met contracten van bepaalde duur? Upload dan alle contracten van de werknemer.
    4. Vul het rekeningnummer van uw organisatie in, niet dat van uw werknemer.
    5. Dien de aanvraag in. U krijgt onmiddellijk een bevestigingsmail. Bij de e-mail vindt u ook een overzicht van uw dossier.
       

  • Stap 2

    Het DWSE controleert automatisch of de aanvraag voldoet aan alle voorwaarden. U weet meteen of u de aanwervingsincentive krijgt of niet, meestal binnen de dag na uw aanvraag.

    • Werd uw aanvraag:
      • goedgekeurd? In de beslissingsmail staat wanneer de premie wordt uitbetaald.
      • geweigerd? In de mail wordt uitgelegd waarom.
    • Ontbreekt er informatie in uw dossier? U krijgt de kans om uw gegevens aan te vullen.

  • Stap 3

    U ontvangt de aanwervingsincentive in 2 schijven:

     Wanneer?Maximumbedrag
    1ste schijf Op het einde van de 4de maand van de tewerkstelling.  1.250 euro
    2de schijf  Op het einde van de 13de maand van de tewerkstelling.3.000 euro

           
        
         
     

Uw dossier opvolgen

Als u bent aangemeld in het WSE-loket, kunt u:

1. de stand van uw dossier opvolgen

  • klik in het WSE-loket op uw dossiernummer
  • bekijk op de pagina ‘Actuele stand van het dossier’ welke dossiers er:
    • zijn ingediend
    • nog onderzocht worden
    • goedgekeurd, geweigerd of onvolledig zijn.

2. berekeningsnota’s en andere documenten downloaden

  • Klik in het WSE-loket op ‘Berekeningen’ om uw berekeningsnota’s te downloaden:
    • u krijgt een overzicht van alle premies die u ontving van de Vlaamse overheid
    • u kunt controleren hoe die premies werden berekend.
  • Om andere documenten te downloaden:
    • klikt u in het WSE-loket op uw dossiernummer
    • op de pagina ‘Documenten’ vindt u een overzicht van alle documenten uit uw dossier, bijvoorbeeld: de opgeladen arbeidsovereenkomst, een overzicht van uw aanvraag, de beslissingsmails van het DWSE.

3. bijkomende documenten opladen
In het WSE-loket kunt u extra documenten opladen, zoals:

  • het gewijzigd rekeningnummer
  • het bewijs dat de werknemer niet meer in uw organisatie werkt.

Doe dat als volgt:

  • klik op uw dossiernummer
  • op de pagina ‘Documenten’ klikt u op ‘Bestand opladen’
  • selecteer het document dat u wilt opladen.