Overzicht van de werkingsgebieden van de door de Vlaamse Regering erkende wildbeheereenheden zoals bedoeld in Art 12 van het Jachtdecreet.Een wildbeheereenheid is een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband tussen jachtrechthouders binnen een ruimtelijk begrensd gebied (het zg. WBE-werkingsgebied).Het werkingsgebied van een wildbeheereenheid omvat verschillende jachtterreinen waarop aan planmatig wildbeheer wordt gedaan, gericht op het handhaven en/of ontwikkelen van een ecologisch verantwoord wildbestand als onderdeel van een breder faunabeheer. De ligging en oppervlakte van het werkingsgebieden vormen belangrijke voorwaarden om als wildbeheereenheid erkend te worden (en blijven) door de Vlaamse overheid.
Filter
213 resultaten
Bevolking en samenleving
Esri Shape
GML
Overzicht van de werkingsgebieden van de door de Vlaamse Regering erkende wildbeheereenheden zoals bedoeld in Art 12 van het Jachtdecreet.Een wildbeheereenheid is een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband tussen jachtrechthouders binnen een ruimtelijk begrensd gebied (het zg. WBE-werkingsgebied).Het werkingsgebied van een wildbeheereenheid omvat verschillende jachtterreinen waarop aan planmatig wildbeheer wordt gedaan, gericht op het handhaven en/of ontwikkelen van een ecologisch verantwoord wildbestand als onderdeel van een breder faunabeheer. De ligging en oppervlakte van het werkingsgebieden vormen belangrijke voorwaarden om als wildbeheereenheid erkend te worden (en blijven) door de Vlaamse overheid.
Esri Shape
GML
Deze kaartindicator toont per ha het aantal huishoudens die goed of zeer goed voorzien zijn van basisvoorzieningen op wandelafstand en fietsafstand. De kaart met het niveau aan 'basisvoorzieningen per ha' wordt hiervoor in 4 categorieën verdeeld: matig, beperkt, goed en zeer goed voorzien. Enkel voor de gebieden die goed en zeer goed voorzien zijn, wordt de kaart van de huishoudens 2013 gebruikt en dus beperkt tot die gebieden. De huishoudens die beperkt of matig bediend worden door basisvoorzieningen worden bijgevolg niet getoond.
Welke voorzieningen meegenomen werden om de basisvoorzieningen te definiëren kan teruggevonden worden in het eindrapport van de onderzoeksstudie: Verachtert, E., I. Mayeres, L. Poelmans, M. Van der Meulen, M. Vanhulsel, G. Engelen (2016), Ontwikkelingskansen op basis van knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen. Deze studie werd uitgevoerd door VITO in opdracht van Departement Ruimte Vlaanderen en gepubliceerd op 29-02-2016. Zie https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954
Voor het bepalen van (een benadering van) het aantal huishoudens per ha werd gebruik gemaakt van de indicator 'huishoudensdichtheid per ha' die gecreëerd werd op de volgende manier. De dataset van de bevolking beschrijft aan de hand van een puntenbestand de locatie en het aantal inwoners per adres. Dit bestand (beta-versie) werd aangemaakt door Agentschap Informatie Vlaanderen (AIV) aan de hand van gegevens uit het Rijksregister (op datum van 2 maart 2013). De locaties werden bepaald door een geocodering van de adressen op basis van CRAB (versie 2013). Als proxy voor het aantal huishoudens werd het aantal adressen in de dataset gebruikt. .Op basis van het puntenbestand van het AIV werd in eerste instantie het aantal huishoudens per hectare berekend door de het aantal objecten in de adressendataset per hectare-cel te sommeren. De grootste uitschieters werden verwijderd uit de kaart. Voor meer details over deze indicator zie het rapport ‘indicatoren ruimtelijk rendement’ dat terug te vinden is onder: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/9077
GeoTiff
Deze kaartindicator toont per ha het aantal huishoudens die goed of zeer goed voorzien zijn van metropolitane voorzieningen op fietsafstand. De kaart met het niveau aan 'basisvoorzieningen per ha' wordt hiervoor in 4 categorieën verdeeld: matig, beperkt, goed en zeer goed voorzien. Enkel voor de gebieden die goed en zeer goed voorzien zijn, wordt de kaart van de huishoudens 2013 gebruikt en dus beperkt tot die gebieden. De huishoudens die beperkt of matig bediend worden door metropolitane voorzieningen worden bijgevolg niet getoond.
Welke voorzieningen meegenomen werden om de metropolitane voorzieningen te definiëren kan teruggevonden worden in het eindrapport van de onderzoeksstudie: Verachtert, E., I. Mayeres, L. Poelmans, M. Van der Meulen, M. Vanhulsel, G. Engelen (2016), Ontwikkelingskansen op basis van knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen. Deze studie werd uitgevoerd door VITO in opdracht van Departement Ruimte Vlaanderen en gepubliceerd op 29-02-2016. Zie https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954
Voor het bepalen van (een benadering van) het aantal huishoudens per ha werd gebruik gemaakt van de indicator 'huishoudensdichtheid per ha' die gecreëerd werd op de volgende manier. De dataset van de bevolking beschrijft aan de hand van een puntenbestand de locatie en het aantal inwoners per adres. Dit bestand (beta-versie) werd aangemaakt door Agentschap Informatie Vlaanderen (AIV) aan de hand van gegevens uit het Rijksregister (op datum van 2 maart 2013). De locaties werden bepaald door een geocodering van de adressen op basis van CRAB (versie 2013). Als proxy voor het aantal huishoudens werd het aantal adressen in de dataset gebruikt. .Op basis van het puntenbestand van het AIV werd in eerste instantie het aantal huishoudens per hectare berekend door de het aantal objecten in de adressendataset per hectare-cel te sommeren. De grootste uitschieters werden verwijderd uit de kaart. Voor meer details over deze indicator zie het rapport ‘indicatoren ruimtelijk rendement’ dat terug te vinden is onder: https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/9077
GeoTiff
Deze kaart geeft de spreiding weer van de voorzieningen in een lint in Vlaanderen.
Voor de linten werd er gebruik gemaakt van de algoritmisch gegenereerde linten zoals beschreven in het technisch rapport: Vermeiren Karolien, Poelmans Lien, Pisman Ann, Vanacker Stijn, Willems Peter en Guy Engelen (2018), Kernen, linten, verspreide bebouwing in Vlaanderen. Morfologische indeling van bebouwing in Vlaanderen, studie uitgevoerd in opdracht van het Vlaams Planbureau voor Omgeving.
De informatie over de voorzieningen werd gehaald uit de resultaten van de onderzoekstudie: Verachtert, E., I. Mayeres, L. Poelmans, M. Van der Meulen, M. Vanhulsel, G. Engelen (2016), Ontwikkelingskansen op basis van knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen. Deze studie werd uitgevoerd door VITO in opdracht van Departement Ruimte Vlaanderen en gepubliceerd op 29-02-2016. Zie https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954
GML
Overzicht van de werkingsgebieden van de door de Vlaamse Regering erkende wildbeheereenheden zoals bedoeld in Art 12 van het Jachtdecreet.Een wildbeheereenheid is een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband tussen jachtrechthouders binnen een ruimtelijk begrensd gebied (het zg. WBE-werkingsgebied).Het werkingsgebied van een wildbeheereenheid omvat verschillende jachtterreinen waarop aan planmatig wildbeheer wordt gedaan, gericht op het handhaven en/of ontwikkelen van een ecologisch verantwoord wildbestand als onderdeel van een breder faunabeheer. De ligging en oppervlakte van het werkingsgebieden vormen belangrijke voorwaarden om als wildbeheereenheid erkend te worden (en blijven) door de Vlaamse overheid.
Esri Shape
GML
Overzicht van de jachtterreinen die opgenomen zijn op goedgekeurde jachtplannen. Een jachtterrein is een aaneengesloten terrein, dat uit één of meer percelen bestaat waarop eenzelfde jachtrechthouder of een groep van jachtrechthouders het jachtrecht heeft.De goedkeuring van een jachtplan is in overeenstemming met Afdeling 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de administratieve organisatie van de jacht in het Vlaamse Gewest van 25 april 2014 (B.S. 12 juni 2014). Een voorstel van jachtplan moet jaarlijks voor 1 april door een jachtrechthouder of de wildbeheereenheid ingediend worden bij de arrondissementscommissaris van de provincie waarin het jachtterrein of het grootste gedeelte ervan ligt. De betrokken arrondissementscommissaris keurt voor 1 juli het jachtplan goed, nadat hij eventueel aanpassingen heeft aangebracht, overeenkomstig artikel 31 en 32 van bovengenoemd Besluit.Een jachtplan kan worden aangepast in de loop van een jachtseizoen. Een aanpassing kan echter geen betrekking hebben op een uitbreiding van het jachtterrein.Indien geen nieuw voorstel van jachtplan of een verklaring van behoud van een ongewijzigd jachtplan wordt ingediend vóór 1 april van een lopend jaar, vervalt de goedkeuring van het jachtplan van het vorige jaar automatisch op 1 juli.
Esri Shape
GML
Overzicht van de werkingsgebieden van de door de Vlaamse Regering erkende wildbeheereenheden zoals bedoeld in Art 12 van het Jachtdecreet.Een wildbeheereenheid is een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband tussen jachtrechthouders binnen een ruimtelijk begrensd gebied (het zg. WBE-werkingsgebied).Het werkingsgebied van een wildbeheereenheid omvat verschillende jachtterreinen waarop aan planmatig wildbeheer wordt gedaan, gericht op het handhaven en/of ontwikkelen van een ecologisch verantwoord wildbestand als onderdeel van een breder faunabeheer. De ligging en oppervlakte van het werkingsgebieden vormen belangrijke voorwaarden om als wildbeheereenheid erkend te worden (en blijven) door de Vlaamse overheid.
Esri Shape
GML
Overzicht van de jachtterreinen die opgenomen zijn op goedgekeurde jachtplannen. Een jachtterrein is een aaneengesloten terrein, dat uit één of meer percelen bestaat waarop eenzelfde jachtrechthouder of een groep van jachtrechthouders het jachtrecht heeft.De goedkeuring van een jachtplan is in overeenstemming met Afdeling 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de administratieve organisatie van de jacht in het Vlaamse Gewest van 25 april 2014 (B.S. 12 juni 2014). Een voorstel van jachtplan moet jaarlijks voor 1 april door een jachtrechthouder of de wildbeheereenheid ingediend worden bij de arrondissementscommissaris van de provincie waarin het jachtterrein of het grootste gedeelte ervan ligt. De betrokken arrondissementscommissaris keurt voor 1 juli het jachtplan goed, nadat hij eventueel aanpassingen heeft aangebracht, overeenkomstig artikel 31 en 32 van bovengenoemd Besluit.Een jachtplan kan worden aangepast in de loop van een jachtseizoen. Een aanpassing kan echter geen betrekking hebben op een uitbreiding van het jachtterrein.Indien geen nieuw voorstel van jachtplan of een verklaring van behoud van een ongewijzigd jachtplan wordt ingediend vóór 1 april van een lopend jaar, vervalt de goedkeuring van het jachtplan van het vorige jaar automatisch op 1 juli.
Esri Shape
GML
Overzicht van de jachtterreinen die opgenomen zijn op goedgekeurde jachtplannen. Een jachtterrein is een aaneengesloten terrein, dat uit één of meer percelen bestaat waarop eenzelfde jachtrechthouder of een groep van jachtrechthouders het jachtrecht heeft.De goedkeuring van een jachtplan is in overeenstemming met Afdeling 1 van het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de administratieve organisatie van de jacht in het Vlaamse Gewest van 25 april 2014 (B.S. 12 juni 2014). Een voorstel van jachtplan moet jaarlijks voor 1 april door een jachtrechthouder of de wildbeheereenheid ingediend worden bij de arrondissementscommissaris van de provincie waarin het jachtterrein of het grootste gedeelte ervan ligt. De betrokken arrondissementscommissaris keurt voor 1 juli het jachtplan goed, nadat hij eventueel aanpassingen heeft aangebracht, overeenkomstig artikel 31 en 32 van bovengenoemd Besluit.Een jachtplan kan worden aangepast in de loop van een jachtseizoen. Een aanpassing kan echter geen betrekking hebben op een uitbreiding van het jachtterrein.Indien geen nieuw voorstel van jachtplan of een verklaring van behoud van een ongewijzigd jachtplan wordt ingediend vóór 1 april van een lopend jaar, vervalt de goedkeuring van het jachtplan van het vorige jaar automatisch op 1 juli.
Esri Shape
GML
Deze kaart geeft de spreiding weer van de woonondersteunende voorzieningen in Vlaanderen. Dit zijn voorzieningen verbonden aan de woonfunctie. Voorbeelden zijn bakkers, slagers, supermarkten, cafés of restaurants, kledingzaken, maar ook diensten zoals postkantoren, bankkantoren, gemeentehuizen, of toegankelijk buurtgroen, vrije beroepen, …
Voor het overzicht en ligging van de entiteiten die deel uitmaken van de woonondersteunende voorzieningen, wordt gebruik gemaakt van data uit drie belangrijke bronnen, nl. Verrijkte Kruispuntbank van Ondernemingen, geopunt van AGIV, andere bronnen bij administraties. Uiteraard wordt er bij het gemengd gebruik van de data uit de meerdere bronnen voldoende aandacht besteed om dubbeltellingen maximaal te vermijden. De voorzieningen werden gelokaliseerd in Vlaanderen. Voor de grensgebieden kan er dus een lichte afwijking zijn op het voorzieningenniveau.
Voor de volledige lijst met voorzieningen en de bijhorende bronnen, en voor meer details over de gehanteerde methode wordt verwezen naar de onderzoekstudie: Verachtert, E., I. Mayeres, L. Poelmans, M. Van der Meulen, M. Vanhulsel, G. Engelen (2016), Ontwikkelingskansen op basis van knooppuntwaarde en nabijheid voorzieningen. Deze studie werd uitgevoerd door VITO in opdracht van Departement Ruimte Vlaanderen en gepubliceerd op 29-02-2016. Zie https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954
GML
Overzicht van de werkingsgebieden van de door de Vlaamse Regering erkende wildbeheereenheden zoals bedoeld in Art 12 van het Jachtdecreet.Een wildbeheereenheid is een door de Vlaamse Regering erkend samenwerkingsverband tussen jachtrechthouders binnen een ruimtelijk begrensd gebied (het zg. WBE-werkingsgebied).Het werkingsgebied van een wildbeheereenheid omvat verschillende jachtterreinen waarop aan planmatig wildbeheer wordt gedaan, gericht op het handhaven en/of ontwikkelen van een ecologisch verantwoord wildbestand als onderdeel van een breder faunabeheer. De ligging en oppervlakte van het werkingsgebieden vormen belangrijke voorwaarden om als wildbeheereenheid erkend te worden (en blijven) door de Vlaamse overheid.
Esri Shape
GML