Technische keuring van voertuigen: auditrapporten en benchmarkstudie
De resultaten van een audit van de klantgerichte en financiële processen bij de keuringsinstellingen en een vergelijkingsstudie met onze buurlanden (benchmark) vormen de leidraad voor een aantal verbeteringen bij de technische keuring op korte en lange termijn.
Audits van de klantgerichte en financiële processen
Begin augustus 2022 besloten de minister van Mobiliteit en Openbare Werken en het Departement MOW een audit van de keuringsinstellingen te laten uitvoeren. De audit focust voornamelijk op klantgerichtheid en werd opgeleverd in maart 2023.
Naar aanleiding van een aantal vaststellingen en aanbevelingen in de audit van de klantenprocessen, werd er ook een audit van de financiële stromen uitgevoerd. Deze audit werd opgeleverd in juli 2023.
Vergelijkingsstudie met onze buurlanden (benchmark)
Aanvullend op de audit van de klantgerichte en financiële processen bestelde het Departement Mobiliteit en Openbare Werken een benchmarkstudie om de organisatie van de technische keuring in Vlaanderen te vergelijken met het verdienmodel in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Deze benchmarkstudie werd opgeleverd in juli 2023.
Rapporten raadplegen
Als u de auditrapporten en/of benchmarkstudie wenst te consulteren, dan stuurt u een verzoek naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken via het DMOW Contactpunt(opent in nieuw venster).
Het departement zal u de documenten via mail bezorgen. U kunt de documenten gebruiken onder de voorwaarden die u eveneens via mail zullen meegedeeld worden.