Gedaan met laden. U bevindt zich op: Westerstaketsel Oostende vanaf 1 juli opnieuw volledig toegankelijk Persberichten

Westerstaketsel Oostende vanaf 1 juli opnieuw volledig toegankelijk

27 juni 2019

Vanaf maandag 1 juli is het Westerstaketsel in Oostende weer toegankelijk. Iedereen kan deze zomer opnieuw tot het verste punt in zee wandelen. “We investeren meer dan 7 miljoen euro om dit visitekaartje van Oostende in oude glorie te herstellen. De hele renovatie-operatie heeft meerdere jaren nodig, maar tijdens het toeristische zomerseizoen willen we iedereen de kans geven om te genieten van een van de langste staketsels ter wereld”, zegt Ben Weyts, Vlaams minister van Openbare Werken en Toerisme.

Minutieuze aanpak

De Vlaamse overheid ging minutieus te werk bij de renovatie. Elke cm2 werd grondig gecontroleerd. “Op het eerste zicht zagen bepaalde onderdelen er goed uit. Tot we de planken losmaakten en de beschadiging zichtbaar werd”, zegt projectleider Hadewych Verhaeghe van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. En dat was lang niet de enige uitdaging. “Omdat het staketsel geen zware belasting aankon, hebben we lichtere werktuigen moeten inzetten. Ook het vervangen van de houten palen was niet eenvoudig. Gezien de beperkte toegelaten belasting op het staketsel, hebben we dit van op het water moeten doen via een kraan op een ponton. En af en toe staken het weer, de golven en de getijden stokken in de wielen.”

Verf- en verlichtingswerken in het najaar

Tijdens de zomer zullen er geen werken gebeuren, maar de renovatie is nog niet helemaal afgerond. “De definitieve oplevering is voorzien in 2020”, zegt Hadewych Verhaeghe. “In september zullen we nog verfwerken uitvoeren. In oktober worden de laatste vloerplanken vervangen, vlak na de aanmeerplaats van de Franlis-rederij. In het najaar zullen bepaalde delen van de constructie dus tijdelijk niet toegankelijk zijn. In die periode worden ook de nieuwe armaturen op de verlichtingspalen geplaatst. De houten constructie zal voor de winter dus ook over een nieuwe verlichting beschikken. De toren met mistbel wordt in de loop van 2020 teruggeplaatst op de kop. De komende 20 jaar zijn er geen grote werken meer gepland, maar we blijven de toestand van dit beschermd monument wel van nabij opvolgen.”

Technische info

De renovatiewerken gingen in oktober 2017 van start en dienen vooral om de stabiliteit te kunnen garanderen. De constructie werd niet volledig vernieuwd. In de eerste fase werd gefocust op de kop van het staketsel. Vanaf 1 oktober 2018 werd het aangetaste houtwerk en de verbindingen in het strekkende gedeelte aangepakt. Het hout was op vele plaatsen in heel slechte toestand. “Die planken, palen, balken en leuningen hebben we vervangen. Bepaalde verbindingen werden verstevigd met houten spieën en stalen platen. Om in de toekomst houtrot te vermijden, hebben we paalkoppen beschermd met een epoxylaag”, zegt Verhaeghe.

Kostprijs: 7 miljoen euro

De Vlaamse overheid is eigenaar van dit historisch erfgoed. De renovatiewerken gebeuren in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “Voor de herstellingswerken hebben we nauw samengewerkt met het Agentschap Onroerend Erfgoed. We hebben het staketsel zo goed mogelijk hersteld in de oorspronkelijke toestand en waar mogelijk gebruikt gemaakt van oorspronkelijke materialen en technieken.” De tijdelijke handelsvennootschap Van Huele-Soetaert voerde de werken uit. De kostprijs (incl. btw) van de werken bedraagt meer dan 7 miljoen euro.

Een van de langste ter wereld

Het staketsel is sinds 2006 een beschermd monument en kent een lange en boeiende geschiedenis. De huidige structuur dateert van 1888-1889 en kwam er toen het voormalige Westerstaketsel meer naar het westen werd verschoven om de havengeul te verbreden. Het staketsel is met een lengte van ca. 650 meter een van de langste ter wereld uit die periode. Op het einde van de 19de eeuw meerden aan de voet van het staketsel stoomboten aan die voor een verbinding met Londen zorgden. In de 20ste eeuw overleefde het Westerstaketsel niet zonder averij twee wereldoorlogen, de storm van 1953 en een resem aanvaringen.

Over het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Het departement telt ruim 700 collega’s. Samen zetten ze elke dag hun expertise in beweging voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor een hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. Onze collega’s werken zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan projecten zoals de overkapping van de ring rond Antwerpen, de nieuwe sluis in Zeebrugge en de aanleg van een fietssnelweg van Leuven naar Brussel.