Gedaan met laden. U bevindt zich op: Inhaalbeweging bij Vlaamse keuringscentra bijna achter de rug Persberichten

Inhaalbeweging bij Vlaamse keuringscentra bijna achter de rug

22 oktober 2020

Van de 400.000 voertuigen die dit jaar uitstel hadden gekregen om naar de technische keuring te gaan, is meer dan 90 % intussen aangeboden voor keuring, twee weken voor de deadline van 4 november. “Dankzij de verantwoordelijkheidszin van de burger én de extra inspanningen die iedereen in de keuringscentra heeft geleverd”, aldus Raph Verbruggen, gedelegeerd bestuurder van GOCA Vlaanderen. “Corona verplicht ons om alert te blijven. Wij bereiden ons voor op alle mogelijke scenario’s en doen er alles aan om de keuring vlot en veilig te laten verlopen. Daarnaast blijft het belangrijk om je bezoek aan de keuring tijdig in te plannen.”

Gespreide inhaalkeuringen voor wie tussen 13 maart en 3 juni naar keuring moest

Dit voorjaar zijn de keuringsactiviteiten tijdelijk stopgezet door corona waardoor er een inhaalbeweging van zo’n 400.000 voertuigen moest gebeuren. Om die achterstand zo vlot mogelijk weg te werken, is voor een gespreide inhaalbeweging gekozen. De voertuigen die van 13 maart tot en met 3 juni naar de keuring moesten, kregen een verlengde geldigheid tot en met 4 november 2020. “Twee weken voor die deadline van 4 november stellen we vast dat het merendeel van die 400.000 voertuigen intussen naar de keuring is geweest”, zegt Raph Verbruggen. “Met dank aan de verantwoordelijkheidszin van de burgers en de extra inspanningen die iedereen in de keuringscentra geleverd heeft in deze uitzonderlijke tijden. De voorbije maanden zijn gemiddeld 20 % meer keuringen verricht, met pieken op bepaalde tijdstippen. De groep voertuigen die nog niet is langs geweest, roepen we alsnog op om tijdig naar de keuring te gaan.”

Momenteel nog altijd drukker dan normaal

De drukte van afgelopen zomer is ondertussen over zijn hoogtepunt heen, maar het is momenteel nog altijd veel drukker dan normaal in de keuringscentra. Het is onduidelijk hoe lang deze drukte zal aanhouden. Normaal gezien zijn november en december kalmere maanden in de keuring, maar de naweeën van de inhaalbeweging én de aanhoudende coronacrisis zullen ook de komende maanden een impact hebben. Daarnaast hebben de afgelopen maanden heel wat inwoners uit Wallonië en Brussel hun weg gevonden naar de Vlaamse keuringscentra. In bepaalde regio’s speelt dat effect nog altijd door. De keuringscentra zijn ook alert voor de stijgende coronabesmettingen van de laatste weken en dagen. Samen met de Vlaamse overheid wordt nagedacht over mogelijke oplossingen wanneer bijvoorbeeld de veiligheidsraad extra beperkende maatregelen zou opleggen.

Plan je bezoek aan de keuring tijdig!

GOCA Vlaanderen en de Vlaamse overheid roepen burgers graag nog eens op om niet tot het laatste moment te wachten om een bezoek aan de keuring te plannen of om een afspraak te maken. “Weet ook dat je je voertuig al kunt voorrijden voor een periodieke keuring vanaf 2 maanden vóór de referentiedatum, zonder dat de geldigheidsperiode van je nieuwe keuringsbewijs verandert”, zegt Nick Arys, woordvoerder bij het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “Je hoeft dus zelfs niet op de groene kaart te wachten. Op basis van de datum op je vorige keuringsbewijs kan je heel eenvoudig je bezoek vanaf 2 maanden vooraf inplannen. Zo is je voertuig helemaal in orde, belangrijk voor je eigen veiligheid, de verkeersveiligheid en het milieu. Bovendien vermijd je meteen ook een mogelijke toeslag voor een laattijdige keuring.”

Waarom over 6 maanden al opnieuw naar de keuring?

Sommige van de 400.000 voertuigeigenaars die uitstel hebben gekregen tot 4 november zijn pas laat naar de keuring getrokken, en moeten daardoor over zes maanden al opnieuw naar de keuring. “We begrijpen dat dit misschien vreemd lijkt, maar uiteindelijk moet je voertuig op twee jaar tijd nog altijd twee keer naar de keuring. De timing is alleen wat anders”, zegt Nick Arys. “De datum voor de technische keuring is gebaseerd op de inschrijvingsdatum van je auto. Die blijft dus altijd dezelfde. Heb je uitstel gekregen door corona? Ook dan wordt de datum van je volgende keuring nog altijd berekend op die inschrijvingsdatum en niet op de effectieve datum dat je jouw voertuig voor het laatst hebt voorgereden. Een voorbeeld: als je keuringsbewijs op 20 maart 2020 is vervallen, heb je door de coronamaatregelen uitstel gekregen tot en met 4 november 2020. Ook als je jouw voertuig pas op 4 november bij de keuring aanbiedt, moet je nog steeds vóór 21 maart 2021 weer naar de keuring.”

Respecteer de veiligheidsvoorschriften

In alle 43 keuringscentra gelden preventiemaatregelen om de technische keuring vlot en veilig te laten verlopen en de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan. Dit zijn de belangrijkste veiligheidsvoorschriften:

• Kom alleen naar de keuring (zonder passagiers).
  • Draag een mondmasker.
  • Sociale distancing is de regel. Wanneer dat niet mogelijk is, is het dragen van een mondmasker verplicht.
  • Klanten kunnen alleen elektronisch betalen.
  • Het ‘Drop en Go’-principe is van toepassing: de klant geeft de wagen af aan de controleur die de keuring uitvoert. De klant wacht in de daarvoor voorziene ruimte aan het einde van de keuringslijn.
  • Controleurs ontsmetten hun handen voor de start en na het beëindigen van elke keuring.
  • Ontsmettingsmiddel is in elk keuringscentrum beschikbaar voor controleurs en klanten.

Meer informatie

Meer informatie over de technische keuring en de momenteel geldende veiligheidsmaatregelen vind je op de volgende websites: