Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuw maritiem onderzoekscentrum in Oostende plechtig ingehuldigd Persberichten

Nieuw maritiem onderzoekscentrum in Oostende plechtig ingehuldigd

15 mei 2019

Vandaag werd het nieuwe maritiem onderzoekscentrum (MOC) in Oostende plechtig ingehuldigd in aanwezigheid van Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. In dat nieuwe onderzoekscentrum zullen de Vlaamse overheid, KULeuven en UGent onderzoek verrichten naar de invloed van golven, getijden en wind op schepen en constructies in zee. “We verzekeren hiermee de toegankelijkheid van onze havens voor steeds grotere schepen”, zegt minister Weyts. De Vlaamse overheid investeert samen met de twee universiteiten ruim 28 miljoen euro in het MOC dat in 2021 operationeel moet zijn.

Het nieuwe MOC bevat een sleeptank, golfbak, kantoorgedeelte en een ruimte voor een toekomstige scheepssimulator. De nieuwe sleeptank is 174 m lang en 20 m breed en kan maximaal gevuld worden met 1 meter water. De sleeptank is de enige tank ter wereld waarin volautomatisch manoeuvreerproeven kunnen worden uitgevoerd met grote scheepsmodellen (8 m) in ondiep water. De golfbak is een grote betonnen constructie van 30 op 30 meter en 1,5 meter diep, waarin golven, stromingen en wind opgewekt kunnen worden. Zo kunnen proeven op schaal gebeuren van bijvoorbeeld offshore windturbines en kustbeveiligingsinstallaties.

Op maat van de moderne scheepvaart

Deze investering is essentieel voor moderne scheepvaart in Vlaanderen”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. “De sleeptank van het Waterbouwkundig Laboratorium dateert van 1992 en werd in samenwerking met de UGent gebouwd voor het testen van schepen met een lengte tot ca. 300 m en een capaciteit van 5000 containers. Vandaag zijn er schepen met een capaciteit van 25.000 containers en een lengte van ruim 400 m. De schaalmodellen die we in de onderzoeken gebruiken, moeten dus ook groter zijn. De nieuwe sleeptank heeft dan ook een viermaal groter wateroppervlak dan de huidige installatie in Antwerpen, waardoor de testresultaten accurater zijn.

Cruciaal voor onze havens en onze welvaart

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts is verheugd met deze nieuwe infrastructuur. “We verzekeren hiermee de toegankelijkheid van onze havens voor steeds grotere schepen en veilig scheepvaartverkeer op zee, in havens en binnenwateren. Daarmee is het nieuwe MOC cruciaal voor onze economische positie en het behouden van onze welvaart. De Vlaamse havens zijn de toegangspoort tot Europa en de motor van onze economie. Daarnaast biedt het onderzoekscentrum ook mogelijkheden voor kleine en grote bedrijven: bouwers van windturbines, offshore engineering en ontwikkelaars van golf- en getijdenenergie. Zij krijgen hier de kans om te experimenteren en in te spelen op ontwikkelingen in de markt.

Flanders Maritime Laboratory

Het nieuwe complex zal bezoekers uit de hele wereld aantrekken. “Het Waterbouwkundig Laboratorium zal in dit nieuwe onderzoekscentrum samen met de UGent en KULeuven grensverleggend onderzoek verrichten”, zegt Filip Boelaert. “Heel wat Vlaamse, Europese én internationale onderzoekers zullen naar hier afzakken. Deze plek zal in de wereld bekend worden als Flanders Maritime Laboratory.” Het Waterbouwkundig Laboratorium (WL) in Antwerpen is een afdeling van het Departement MOW en al meer dan 80 jaar een expertisecentrum voor onderzoek en adviesverlening over waterbouwkundige, nautische, hydraulische, sediment gerelateerde en hydrologische vraagstukken. Met scheepsmanoeuvreersimulatoren onderzoekt het WL de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens.

Over de bouw

Het maritiem onderzoekscentrum werd gebouwd op de terreinen van Plassendale 1, in de achterhaven van Oostende. De werken zijn in het voorjaar 2017 van start gegaan, verliepen in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement MOW en werden in het voorjaar van dit jaar afgerond. Na de bouw wordt de komende twee jaar gewerkt aan de realisatie van de installaties. Het gebouw is een architecturaal pareltje en werd ontworpen door Signum+ Architects uit Gent. Aannemersbedrijf Artes Depret uit Zeebrugge voerde de werken uit.

Over het Departement Mobiliteit en Openbare Werken

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid doet Vlaanderen bewegen: langs de weg, over het water en door de lucht. Het departement telt ruim 700 collega’s. Samen zetten ze elke dag hun expertise in beweging voor een veilige, slimme en duurzame mobiliteit én voor een hedendaagse wegen- en (lucht)haveninfrastructuur. Onze collega’s werken zowel beleidsmatig als in uitvoering mee aan projecten zoals de overkapping van de ring rond Antwerpen, de nieuwe sluis in Zeebrugge en de aanleg van een fietssnelweg van Leuven naar Brussel.