Hoe krijg je inzicht in de gegevens van je Excel bestand?
Met Copilot in Excel kan je snel inzicht krijgen in complexe gegevens zonder dat je kennis hoeft te hebben van ingewikkelde formules en uitgebreide functies.
Enkele algemene tips en opmerkingen
Het Excel-bestand moet opgeslagen zijn op OneDrive of SharePoint.
De gegevens moeten in een tabel staan.
Je hoeft in je prompt niet expliciet te verwijzen naar een kolom (bv. ‘kolom C’); je kan gewoon de naam van de kolom vermelden (bv. ’omzet’).
Het maakt niet uit in welke taal je je prompt opstelt. Ook als de interface van Excel bv. in het Engels staat, kan je je prompt in een andere taal ingeven. Copilot antwoordt in dezelfde taal.
Inzicht krijgen
Om snel inzicht te krijgen in de gegevens van je Excel-bestand kan je de vooraf ingestelde prompt Understand gebruiken, maar je kan uiteraard ook specifieke vragen stellen of opdrachten geven.
- Stap 1
Selecteer Copilot in de menubalk
- Stap 2
Selecteer de tegel Understand
- Stap 3
Copilot analyseert de tabel en stelt (in dit geval) een draaitabel voor. Klik op Add to a new sheet om de draaitabel toe te voegen. Bekijk zeker ook de gerelateerde prompts die Copilot voorstelt
Specifieke prompts gebruiken
Je kan de gegevens in je tabel interpreteren en analyseren door specifieke vragen te stellen aan Copilot. In dit voorbeeld willen we weten welke productcategorie het meeste omzet gegenereerd heeft. Daarvoor kunnen we deze prompt gebruiken: What is the best-selling product category?
Copilot geeft niet alleen een antwoord op onze vraag, maar stelt ook een draaitabel voor én een aantal relevante vervolgprompts.
Een grafiek maken
Met Copilot kan je ook een grafiek maken op basis van een prompt. Je kan de meer algemene prompt Visualize this data gebruiken, maar als je meer controle wil over welk type grafiek je wil gebruiken en welke informatie er precies in moet staan, dan kan je dat specifiek vermelden in je prompt.
Samenvatten
Bevat je Excel veel tekst, dan kan het lastig zijn om al die informatie te interpreteren. Met Copilot kan je gemakkelijk een samenvatting maken en de belangrijkste inzichten oplijsten.
Als voorbeeld gebruiken we de resultaten van een evaluatie. Met de prompt Summarize the feedback krijgen we meteen een samenvatting de positieve, negatieve en gemengde feedback van klanten.