Hoe volg je je taken op in Teams?
Gedurende de werkdag komen er vanzelf allerlei dingen op je pad die je moet doen of zaken die je niet mag vergeten. Sommige taken maak je misschien aan in Outlook (de rode vlaggetjes). Of je gebruikt misschien de app To Do voor je eigen taken? Of heb je ook taken die via de Planner-app aan jou toegewezen werden in het kader van teamwerk.
Op den duur wordt het misschien verwarrend waar je je taken nog kan terugvinden.
Het goede nieuws is dat Teams ze voor jou allemaal mooi verzamelt onder een knop, waar je ze ook kan beheren en -belangrijk- afvinken. Die knop is standaard niet zichtbaar, maar je kan hem zelf toevoegen.
De knop ‘Tasks voor Planner en To Do’ gebruiken
- Stap 1
Klik op de knop "Tasks voor Planner en To Do" in het hoofdmenu om de inhoud te openen.
- Stap 2
Direct rechts van de knop zie je een lijst met drie grote onderdelen. Elk onderdeel kan je opvouwen en openvouwen met het zwarte pijltje vooraan dat verschijnt als je de cursor op de naam van het onderdeel houdt.
- Mijn taken (Taken): Dit is het onderdeel waarin al jouw eigen taken staan. Deze kunnen komen uit Outlook (de rode vlagjes), ze kunnen je toegewezen taken zijn vanuit Planner (de app voor het beheren van teamtaken), of het kan gaan om taken die je rechtstreeks in To Do aangemaakt hebt. Alles wat je hier ziet, is trouwens exact hetzelfde als je zou zien als je de To Do-app (online of bureaubladversie) zou gebruiken of als je in Outlook Online naar je taken zou gaan.
Tip: de To Do-app is een echte aanrader voor de opvolging van al je persoonlijke taken! Je vindt hem waarschijnlijk terug in je Microsoft 365-omgeving (via de browser) en misschien ook wel op je pc (zoek via het vergrootglas in je taakbalk). - Gedeelde plannen (Planner): Hier vind je per team waar je lid van bent, het overzicht van alle plannen die in de Planner-app werden aangemaakt. Een klik op een specifiek plan toont je de lijst van alle taken die ertoe behoren, dus ook de taken die niet aan jou, maar aan je collega’s toegewezen werden.
- Verborgen teams: Hetzelfde als ‘Gedeelde plannen’, maar van de teams die je verborgen hebt in je teamsoverzicht.
- Mijn taken (Taken): Dit is het onderdeel waarin al jouw eigen taken staan. Deze kunnen komen uit Outlook (de rode vlagjes), ze kunnen je toegewezen taken zijn vanuit Planner (de app voor het beheren van teamtaken), of het kan gaan om taken die je rechtstreeks in To Do aangemaakt hebt. Alles wat je hier ziet, is trouwens exact hetzelfde als je zou zien als je de To Do-app (online of bureaubladversie) zou gebruiken of als je in Outlook Online naar je taken zou gaan.
- Stap 3
Ga naar het onderdeel Mijn Taken.
Dit deel verzamelt je persoonlijke taken en deelt ze onder in handige categorieën. Taken met een einddatum vind je terug onder ‘Gepland’, taken die als belangrijk werden aangeduid, onder ‘Belangrijk’, enz. Je kan dankzij ‘Mijn dag’ ook zelf een lijstje maken van de taken die je vandaag zeker wilt uitvoeren.
Aangezien dit onderdeel eigenlijk niet meer is dan een weergave van je To Do-app, vind je in de kennisfiches over die app meer informatie over het gebruik ervan.