Gedaan met laden. U bevindt zich op: Monitoring duurzame overheidsopdrachten Duurzame en innovatieve overheidsopdrachten

Monitoring duurzame overheidsopdrachten

Heel wat entiteiten van de Vlaamse overheid registreren sinds 2018 duurzaamheidsinformatie over hun overheidsopdrachten in het contractmanagementsysteem eDelta. Deze informatie maakt het mogelijk om te rapporteren over overheidsopdrachten en het beleid rond de verduurzaming ervan gericht bij te stellen. De cijfergegevens op deze pagina geven weer in welke mate de entiteiten van de Vlaamse overheid duurzaamheidcriteria en -clausules opnemen in hun overheidsopdrachten, zowel op ecologisch, sociaal als ethisch vlak.

    Belangrijk om weten vooraleer je de cijfers bekijkt

    • De rapportering heeft betrekking op de Vlaamse overheid als geheel en niet specifiek op één van de onderdelen ervan.
    • De Vlaamse overheid heeft de ambitie om haar overheidsopdrachten verregaand te verduurzamen, maar niet alle overheidsopdrachten lenen zich tot het opnemen van duurzaamheidscriteria. Afhankelijk van tal van factoren zoals de aard, de omvang, de looptijd, de technische vereisten, budgettaire restricties, de marktsituatie enzoverder zijn er meer of minder opportuniteiten om in te zetten op duurzaamheid.
    • De rapportering spitst zich toe op de opdrachtdocumenten en niet op het duurzaamheidsgehalte van wat er concreet wordt aangekocht. Wellicht worden er dus ook duurzame werken, leveringen en diensten aangekocht, ook al werden er geen specifieke eisen naar duurzaamheid vooropgesteld in het bestek.
    • De rapportering die je hieronder vindt, heeft betrekking op alle opdrachten met een geraamde waarde van meer dan 30.000 euro die werden geplaatst tussen 01/01/2018 en 31/12/2020. We bouwen deze rapportering in de toekomst nog verder uit.

    Essentiële duurzaamheidscriteria

    De Vlaamse overheid heeft voor een aantal productgroepen essentiële duurzaamheidscriteria vastgelegd. Deze criteria zijn realistisch, duidelijk, objectief meetbaar en compatibel met elkaar, zodat aankopers ze in principe in iedere opdracht kunnen opnemen. Belangrijk daarbij is ook dat de criteria geschikt zijn voor opname in opdrachten van verschillende grootteordes. Enkel indien een criterium geen enkele relevantie vertoont voor de opdracht, bijvoorbeeld omdat het materiaal waarop het criterium betrekking heeft niet gebruikt wordt in de goederen die je d.m.v. de opdracht wenst aan te kopen, hoef je het criterium niet op te nemen in het bestek.

    Voor de productgroepen papierproducten, F-gassen, elektriciteit, meubilair, PC’s, laptops en beeldschermen, reproductieapparatuur, schoonmaakmiddelen en –diensten, textiel en kleding, websites, voertuigen en materialen voor de herinrichting van gebouwen vind je op de onderliggende pagina’s de essentiële duurzaamheidscriteria. Je opdracht en de d.m.v. de opdracht gespendeerde financiële middelen zijn pas duurzaam indien het bestek deze criteria bevat. Bij het verduurzamen van jouw opdrachten streef je er dan ook best naar om in ieder geval deze essentiële criteria in het bestek op te nemen.

    Merk op dat er een significant verschil bestaat tussen de cijfers van de aantallen opdrachten en deze van de geraamde bedragen. De reden hiervoor bestaat vooral uit het grote financiële volume dat de recent geplaatste ICT-raamovereenkomsten vertegenwoordigen.

    Eis milieubeheerssysteem

    De regelgeving overheidsopdrachten laat ook toe om te eisen dat de opdrachtnemer gecertificeerd is overeenkomstig een milieubeheersysteem. Op die manier kan een aanbestedende overheid zich ervan verzekeren dat ze in zee gaat met een onderneming die stelselmatig en gestructureerd werkt aan de verduurzaming van haar bedrijfsvoering.

    Omdat niet alle opdrachten een groot verduurzamingspotentieel hebben en milieubeheersystemen in sommige sectoren niet ingeburgerd zijn, is het vereisen van een milieubeheersysteem niet steeds relevant en/of nuttig.

    Sociale en ethische duurzaamheid

    Overheidsopdrachten bieden ook opportuniteiten om het sociaal beleid kracht bij te zetten, bijvoorbeeld op het vlak van werkplekleren, arbeidsomstandigheden en de inschakeling van de sociale economie. Met uitzondering van de non-discriminatieclausule, kunnen clausules inzake sociale en ethische duurzaamheid echter niet in het bestek van iedere opdracht worden opgenomen. Slechts een klein aantal opdrachten leent zich bijvoorbeeld tot een voorbehoud aan de sociale economie.

    Het verschil tussen de cijfers van de aantallen opdrachten en deze van de geraamde bedragen is ook hier te wijten aan het grote financiële volume dat de ICT-raamovereenkomsten vertegenwoordigen en waarin sterk wordt ingezet op de arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen van de ICT-hardware.