Gedaan met laden. U bevindt zich op: Een positief leerklimaat installeren: hoe Volvo Trucks medewerkers en leidinggevenden triggert om te groeien Inspiratie uit de praktijk

Een positief leerklimaat installeren: hoe Volvo Trucks medewerkers en leidinggevenden triggert om te groeien

Verhaal
12 augustus 2025

Leiderschap in leren is essentieel voor organisaties die willen meegroeien met een snel veranderende wereld. Bij Volvo Trucks in Oostakker bewijst Nico Van den Broeke dat het anders kan: geen jaarlijkse opleidingsplannen meer, maar een levend leerklimaat dat medewerkers en leidinggevenden actief betrekt. In dit interview vertelt hij hoe een nieuwe aanpak voor duurzame ontwikkeling zorgt.

In het trainingscentrum van Volvo Trucks in Oostakker, Gent, ademt alles leren en ontwikkelen. Nico Van den Broeke, die al meer dan dertig jaar meedraait bij Volvo, vertelt hoe hij samen met zijn team het leerklimaat vernieuwde en versterkte.

“Ik ben begonnen als assemblagemedewerker, gewoon als operator,” blikt Nico terug. “Door de jaren heen heb ik verschillende functies gehad, vooral als leidinggevende binnen de productie.” In 2018 kreeg hij een nieuwe opdracht: het trainingscentrum nieuw leven inblazen. En dat betekende veel meer dan opleidingen organiseren. “We wilden een leer-ecosysteem creëren, een positief klimaat waarin medewerkers en leidinggevenden echt nadenken over hun groei en ontwikkeling.”

Om dat te bereiken, werkte Nico op twee fronten tegelijk: leidinggevenden én medewerkers. Zeker bij leidinggevenden was er werk aan de winkel. “Vroeger moesten we jaarlijks een opleidingsplan opstellen,” legt Nico uit. “Maar in een snel veranderende wereld is zo’n plan achterhaald nog voor het op papier staat. We zijn daar dan ook van afgestapt.”

In plaats van een jaarlijks plan installeerde Volvo Trucks een Learning & Development-cyclus, die veel dynamischer werkt. “Om de drie maanden bevragen we actief onze managers en leidinggevenden,” zegt Nico. “Welke opleidingsnoden zijn er in je team? En ook: waar wil je zelf in groeien?” Door regelmatig die gesprekken te voeren, krijgt ontwikkeling een vaste plek in hun prioriteitenlijstje, naast de klassieke kpi’s. “We begrijpen dat ze elke dag druk bezig zijn met targets, maar we willen dat ontwikkeling een automatisme wordt.”

De HR Business Partners spelen daarin een sleutelrol. Zij verzamelen alle opleidingsvragen en noden en brengen die samen naar het trainingscentrum. “Wij faciliteren dan de opleidingen, plannen ze in en documenteren alles in ons LMS-systeem,” vertelt Nico. Maar er is meer: “We maken er ook een opleidingscatalogus van, digitaal én op papier.”

De papieren versie van die catalogus vind je overal terug: in koffiehoeken, rustruimtes en werkplekken. “Dat is geen toeval,” glimlacht Nico. “We merken dat medewerkers erin beginnen bladeren, dingen ontdekken en zo zelf vragen beginnen stellen. ‘Ik heb hier iets gezien, kan dit mij helpen om te groeien?’ De catalogus verlaagt de drempel om het gesprek aan te gaan met hun leidinggevende.”

Die kleine verandering heeft een grote impact. Medewerkers en leidinggevenden voeren steeds vaker kwalitatieve gesprekken over ambities en ontwikkeling. En dat is precies waar leerleiderschap om draait: ruimte en ritme creëren waarin mensen hun eigen groei kunnen zien, benoemen en plannen.

“We zijn natuurlijk nog niet klaar,” besluit Nico. “Maar we zien al mooie stappen: medewerkers die bewuster nadenken over hun toekomst en leidinggevenden die ontwikkeling als een vast onderdeel van hun job zien. Dat geeft veel voldoening.”