Gedaan met laden. U bevindt zich op: Leren als hefboom: hoe Aluminium Duffel bouwt aan een leercultuur op de werkvloer Inspiratie uit de praktijk

Leren als hefboom: hoe Aluminium Duffel bouwt aan een leercultuur op de werkvloer

Verhaal
17 september 2025

Hoewel ze startte in een klassieke L&D-rol, kreeg Julie al snel de kans om mee te bouwen aan iets groters: een interne academy én een systematische hertekening van het leerlandschap bij Aluminium Duffel. “Ik zag drempels tot leren die we niet konden negeren.”

“Toen ik begon, merkte ik al snel dat leren in onze organisatie nog heel ongestructureerd verliep. Er was wel bereidheid, maar het miste vorm, richting en ruimte. Daarom heb ik het initiatief genomen om een interne academy op te richten. Dat was niet zomaar een idee dat ik wilde uitwerken, het vroeg ook een duidelijke keuze van Aluminium Duffel. Door mee te stappen in dat verhaal en er effectief in te investeren, gaf de organisatie een krachtig signaal: ‘wij vinden dit belangrijk’.”

Sinds de oprichting iets meer dan een jaar geleden, kreeg Julie ook een team. Samen gingen ze terug naar de basis. “We hebben letterlijk alle eerdere leerbeslissingen opnieuw bekeken. Wat werkt? Wat ontbreekt? Wat heeft deze organisatie echt nodig om mensen aan het leren te krijgen?”

Leren op maat van de productie

Leren integreren in een industriële omgeving is geen evidentie. Medewerkers hebben recht op veertig opleidingsuren per jaar, maar die effectief inzetten, blijkt niet zo eenvoudig. “Er heerst nog vaak het idee: ‘daar hebben we geen tijd voor’. Zeker in productie of technische functies voel je die druk,”. “We organiseren opleidingen bewust tijdens de werkuren, zodat leren echt geïntegreerd wordt in het werk.”

Met de nieuwe technische academy wordt leren bovendien toegankelijker. “Dankzij leerkoffers kunnen we opleidingen organiseren die niet afhankelijk zijn van een externe trainer. Zo creëren we meer flexibiliteit: ook tijdens nacht- of weekendshiften kunnen medewerkers nu leren. Wanneer er onverwacht tijd vrijkomt door een productieonderbreking, willen we dat medewerkers de mogelijkheid hebben om die tijd te benutten voor opleiding, als de situatie dat toelaat.

Leidinggevenden als leerleiders

Een belangrijke hefboom in het verhaal zijn de leidinggevenden. Zij spelen een sleutelrol in het creëren van ruimte voor leren op de werkvloer. “Als leidinggevende ben je mee bepalend voor hoe leren wordt gezien én mogelijk gemaakt. Maar we botsen nog op drempels: gebrek aan tijd, te weinig aansluiting bij de werkrealiteit, administratieve last… We proberen die zoveel mogelijk weg te nemen. Bijvoorbeeld door systemen te maken die hen ondersteunen in plaats van belasten.”

Maar daar stopt het niet. “We moeten leidinggevenden ook blijven overtuigen van het belang van leren. Dat vraagt tijd en herhaling. En het vraagt dat we leren verbinden aan functioneringsgesprekken, zodat het deel wordt van de dagelijkse dialoog.”

Versterking van binnenuit

Opvallend in het verhaal van Aluminium Duffel is de aandacht voor moeilijk bereikbare doelgroepen. “Daar zit nog een kloof, want mensen zoals ik – uit onderwijs of HR – komen vaak niet uit die wereld. We snappen niet altijd welke drempels er echt spelen.” Daarom haalde Julie een nieuwe collega aan boord: Imrane, voormalig blue collar medewerker en supervisor in het bedrijf. “Hij wordt nu opgeleid tot L&D-specialist. Met zijn ervaring en zijn connectie met de werkvloer kan hij die brugfiguur zijn: iemand die vertaalt, luistert, aanvoelt. Zijn perspectief vult dat van mij perfect aan. Die combinatie maakt ons sterker.”

Een andere kijk op aanbod

Tot slot draait het ook om het herdenken van het leeraanbod zelf. “Vroeger boden we vaak lange, klassikale opleidingen aan buiten de site, maar die sloten onvoldoende aan bij onze werking. Ze vroegen veel organisatie, hielden mensen lang van hun werkplek en waren moeilijk in te passen in de productieplanning. Daarom schakelen we nu over op kortere modules, op flexibele momenten en dicht bij de werkplek. Zelfs iets eenvoudigs als de heftruckopleiding hebben we herschikt: van drie dagen extern naar twee dagen intern, met eigen installaties. Daardoor zijn we wendbaarder en kunnen we sneller schakelen.”

Het hele traject is nog in volle ontwikkeling, maar de richting is duidelijk. Aluminium Duffel maakt van leren geen luxe, maar een logisch onderdeel van het werk. Met leerleiderschap, lef en een stevige dosis realiteitszin.