chat-altchatcrossloginquestion-circlesearchsmileystarthumbup-downwarning
Vlaanderen
Contacteer ons
    Terug naar overzicht Stuur een e-mail

    Stuur een e-mail naar 1700, de informatiedienst voor al uw vragen aan de overheid.
    U ontvangt een kopie van uw bericht.

    Terug naar overzicht Chat met ons
    Uw chatgesprek wordt automatisch gestart zodra er een medewerker beschikbaar is.
    Even geduld, uw positie in de wachtrij wordt bepaald.

    Aangifte in de personenbelasting

    Iedere belastingplichtige moet elk jaar het aangifteformulier voor de personenbelasting (belastingbrief) invullen. Deze inkomstenbelasting wordt geïnd door de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.

    Hoe kan ik mijn aangifte indienen?

    U kunt de belastingaangifte zelf indienen op twee manieren:

    • Uw elektronische aangifte voor het inkomstenjaar 2016 kon u online indienen via de website Tax-on-web, ten laatste op donderdag 13 juli 2017.
    • Het papieren aangifteformulier werd tussen 2 en 22 mei opgestuurd. Het ingevulde formulier moest ten laatste op donderdag 29 juni 2017 bij het plaatselijke scanningscentrum van de FOD Financiën toekomen.

    Als u uw aangifte laat invullen door een boekhouder, dan heeft die nog tijd tot en met donderdag 26 oktober 2017.

    Wacht niet tot het laatste moment om uw aangifte in te dienen. Wie niet tijdig indient, krijgt geen verwittiging meer, maar riskeert onmiddellijk een boete.

    Daarnaast is er nog de vereenvoudigde aangifte, waarbij de fiscus zelf op voorhand de belastingaangifte invult. Meer dan 2 miljoen Belgen, vooral gepensioneerden en inwoners met een laag loon, krijgen zo'n ingevulde belastingbrief in de bus:

    • Als u akkoord gaat met de aangifte en de berekening van de belasting, dan moest u niets doen. U krijgt automatisch uw aanslagbiljet vanaf de maand augustus.
    • Als u niet akkoord ging, moest u:
      • de gegevens aanpassen via Tax-on-web, ten laatste op donderdag 13 juli 2017
      • het antwoordformulier bij de aangifte invullen en opsturen naar het adres vermeld op het formulier (moest ten laatste donderdag 29 juni 2017 toekomen).

    Fiscale attesten en andere bewijsstukken (facturen e.d.) mag u zeker toevoegen bij de aangifte. Het is niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden. U moet die documenten in elk geval zorgvuldig bewaren, ten minste tot het verstrijken van het zevende jaar dat volgt op het aanslagjaar. Als de administratie erom vraagt, moet u ze immers ter controle kunnen voorleggen.

    Hebt u hulp nodig bij het invullen van de aangifte?

    Contact

    Voor vragen over uw persoonlijke belastingaangifte en afrekening kunt u contact opnemen met uw plaatselijk belastingkantoor. De contactgegevens vindt u ook op uw aanslagformulier.

    Voor vragen over uw token en eID neem contact op met Fedict via het Contactformulier ServiceDesk Fedict

    Federale Overheidsdienst Financiën

    Adres
    North Galaxy
    Koning Albert II-laan 33
    1030 Brussel
    België
    Telefoon
    02 572 57 57
    Fax
    02 579 66 19
    Website
    Openingsuren
    • ma - vr08:00 - 17:00