Verbod op gebruik van smartphones en andere slimme apparaten
Vanaf 1 september 2025 is het verboden slimme apparaten zoals smartphones te gebruiken in alle Vlaamse basis- en secundaire scholen.
Wat is het?
Slimme apparaten zijn apparaten die verbonden kunnen worden met:
- Andere apparaten
- Telefoonnetwerken
- Andere (draadloze) netwerken (zoals WIFI of Bluetooth)
Voorbeelden zijn: smartphones, smartwatches en GSM’s.
Het verbod:
- Geldt voor het gebruik van slimme apparaten tijdens de normale aanwezigheid op school:
- Het gaat zowel over het gebruik van eigen apparaten als apparaten die door de school worden voorzien.
- De school kan wel bepalen dat slimme apparaten nodig zijn om bepaalde onderwijsdoeleinden te bereiken.
Geldt voor volgende leerlingen enkel tijdens de lessen:
- Leerlingen in de 3de graad van het voltijds gewoon secundair onderwijs en van opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs
Leerlingen in de kwalificatiefase en de facultatieve integratiefase van opleidingsvorm 3 van het buitengewoon secundair onderwijs
Leerlingen in de opleidingen Verpleegkunde en Basisverpleegkunde van het hoger beroepsonderwijs
De school kan altijd autonoom beslissen om in haar schoolreglement het verbod op het gebruik van slimme apparaten voor deze groepen uit te breiden.
- Wordt opgenomen in het schoolreglement. De school bepaalt zelf:
- Of ze toelaat dat leerlingen hun toestel meebrengen naar school
- Het sanctiebeleid
Een lid van het schoolteam kan:
- Vragen dat de leerling het apparaat afgeeft. Als de leerling dit weigert, kan het schoolteamlid een sanctie opleggen. Afspraken hierover staan in het schoolreglement.
- Het apparaat voor een beperkte periode bijhouden. Ten laatste op het einde van de schooldag krijgt de leerling het apparaat terug.
Het verbod is een erkenningsvoorwaarde in het basisonderwijs en een financierings- en subsidiëringsvoorwaarde in het secundair onderwijs.
Voor wie
Dit verbod geldt voor alle leerlingen in het basis- en secundair onderwijs.
Het gebruik van slimme apparaten is in uitzonderlijke gevallen wel mogelijk:
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, als redelijke aanpassing. De school maakt zelf de afweging of het al dan niet gebruik van slimme apparaten nodig is als redelijke aanpassing (zoals communicatie-apps voor niet-verbale kinderen met autismespectrumstoornissen).
Meer over redelijke aanpassingen in basis- en secundair onderwijs.
- Om medische redenen. De leerling kan het slimme apparaat enkel daarvoor gebruiken (zoals suikerwaarden checken voor leerlingen met diabetes). De school:
Bepaalt op welke wijze leerlingen en ouders de medische redenen moeten aantonen
Maakt afspraken met de leerling en de ouders over hoe, wanneer, waar en welke slimme apparaten gebruikt kunnen worden omwille van die medische reden
Stemt indien nodig af met het CLB
- Tijdens extra-muros activiteiten als de directie of zijn afgevaardigde (bijvoorbeeld leerkrachten) toestemming geeft.
- Tijdens stages of werkplekleren. Dan gelden het arbeidsreglement en/of de afspraken met de werkgever.
- Bij persoonlijke omstandigheden en als de directie of zijn afgevaardigde (bijvoorbeeld leerkrachten) toestemming geeft. Het gaat dan over:
- Individuele leerlingen:
- In de 2de en 3de graad van
- Het voltijds gewoon secundair onderwijs.
- Opleidingsvorm 4 van het buitengewoon secundair onderwijs.
- In de kwalificatiefase en de facultatieve integratiefase van opleidingsvorm 3 van het buitengewoon secundair onderwijs.
- In de opleidingen Verpleegkunde en Basisverpleegkunde van het hoger beroepsonderwijs.
- In de 2de en 3de graad van
- Individuele leerlingen:
Van deze leerlingen wordt verwacht dat ze moeilijk nieuws zelf kunnen opvangen.
- Uitzonderlijke en ernstige omstandigheden. Het gaat bijvoorbeeld over leerlingen:
- Waarvan 1 van de ouders ernstig ziek is en de leerling mantelzorger is.
- Waarvan familie in een oorlogsgebied verblijft, van waaruit het moeilijk communiceren is.
Doel van de maatregel
Het verbod op het gebruik van slimme apparaten komt er:
- Om de focus, concentratie en schoolprestaties te bevorderen tijdens de lessen
- Om het welbevinden van leerlingen en het sociaal klimaat op school te versterken
- Om de privacy van medeleerlingen en leerkrachten te beschermen door het risico te verkleinen op het onterecht maken en verspreiden van beelden en filmpjes
- Om de sociale druk bij ouders en leerlingen weg te nemen om telkens de nieuwste toestellen aan te kopen en zo de gelijke kansen te bevorderen
- Uit voorzorg om de risico’s voor de veiligheid, ontwikkeling en gezondheid van kinderen en jongeren te verminderen.