• onderzoekt klachten over de handelingen en de werking van de Vlaamse overheidsdiensten en bemiddelt om te proberen de standpunten van de klager en de administratieve overheid met elkaar te verzoenen
  • verwijst andere klachten of verzoeken om informatie door naar de juiste dienst
  • formuleert waar nodig voorstellen en aanbevelingen om de dienstverlening van de Vlaamse overheidsdiensten te verbeteren en brengt daarover verslag uit
  • ziet toe op de naleving van de deontologische code voor de Vlaamse volksvertegenwoordigers op het gebied van dienstverlening aan de bevolking, en meldt ze aan de voorzitter van het Vlaams Parlement.

Daarnaast kan de Vlaamse Ombudsdienst:

  • meldingen van klokkenluiders onderzoeken en die klokkenluiders beschermen
  • als onafhankelijk controleorgaan toezien op de handhaving van de wetgeving inzake discriminatie op basis van de criteria ‘geslacht, genderidentiteit en genderexpressie’.

De Vlaamse Ombudsdienst heeft een Lokale Kamer:

  • Steden en gemeenten kunnen de Vlaamse Ombudsman aanstellen als hun lokale Ombudsman.
  • Met klachten over de dienstverlening van Kortrijk, Pelt, Sint-Truiden, Opwijk, Halle, Kortenberg, Sint-Pieters-Leeuw, Beerse, Boutersem, Zoersel, As, Oudsbergen, Sint-Katelijne-Waver, Bilzen, Dessel, Wervik, Keerbergen, Melle, Roeselare, Haacht, Wetteren, Sint-Martens-Latem en Kontich kunt al bij de Lokale Kamer van de Vlaamse Ombudsdienst terecht.

Contactgegevens

Adres

Vlaamse Ombudsdienst

Leuvenseweg 86, 1000 Brussel

Routeplanner opent in nieuw venster
Telefoon
1700
Fax
02 552 48 00
Openingsuren
Maandag
9:00 - 17:00
Dinsdag
9:00 - 17:00
Woensdag
9:00 - 17:00
Donderdag
9:00 - 17:00
Vrijdag
9:00 - 17:00

Contactpersonen

Vlaams ombudsman ad interim

Janssens Erwin