Gedaan met laden. U bevindt zich op: Regelrecht: werkgroepen

Regelrecht: werkgroepen

Regelrecht brengt stakeholders, politieke actoren en vertegenwoordigers uit de administratie samen in 6 werkgroepen. Die werkgroepen vormen de ruggengraat van het project.

De werkgroepen:

  • brengen praktijkervaring samen
  • identificeren concrete knelpunten rond planlast en regeldruk
  • formuleren doelgerichte voorstellen voor administratieve vereenvoudiging
  • overleggen met experten, bijvoorbeeld via technische werkgroepen.

Zo bouwen zij elk vanuit hun invalshoek mee aan een overheid die eenvoudiger, efficiënter en werkbaarder is voor iedereen.

Centrale Werkgroep

Vergadering van Centrale Werkgroep op 2 december 2025

De Centrale Werkgroep:

  • bewaakt het projectproces
  • pakt overheidsbrede en transversale uitdagingen aan, zoals processen detecteren die met digitalisering en/of AI kunnen vereenvoudigen worden of acties voorzien die herval in te veel en te gedetailleerde regelgeving tegengaan.
  • rapporteert aan de Vlaamse Regering over de voortgang en de resultaten in het kader van ‘Regelrecht’.

De Centrale Werkgroep bestaat uit:

  • vertegenwoordigers van de Vlaamse Regering:
    • voorzitter Simon Gheysen, kabinetschef van de Vlaamse minister-president
    • vertegenwoordigers van de kabinetten van de viceminister-presidenten
  • vertegenwoordigers van de maatschappelijke stakeholders:
    • Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV)
    • Voka
    • Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG)
    • Katholiek Onderwijs Vlaanderen
    • De Federatie
    • Verso
  • vertegenwoordigers van de Vlaamse administratie:
    • co-voorzitter Julie Bynens, secretaris-generaal van Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken en voorzitter van het Voorzitterscollege
    • Jan Smedts, administrateur-generaal van Digitaal Vlaanderen

De 5 thematische werkgroepen brengen leidend ambtenaren, kabinetsmedewerkers, experten, koepelorganisaties en vertegenwoordigers uit het werkveld samen. Ze werken aan concrete voorstellen vanuit specifieke perspectieven van het werkveld.

  1. Bedrijven: gericht op efficiëntere procedures voor ondernemers.
  2. Verenigingen: focus op administratieve vereenvoudiging voor het verenigingsleven.
  3. Besturen: optimalisatie van (administratieve) processen binnen de Vlaamse overheid en in relatie met lokale overheden.
  4. Onderwijs: vermindering van planlast in het onderwijs.
  5. Welzijn: aanpak van de administratieve lasten binnen de zorg- en welzijnssector.

De thematische werkgroepen rapporteren 2 keer per jaar aan de centrale werkgroep, die alle bijdragen integreert in 1 rapport en dat bezorgt aan de Vlaamse Regering. De Vlaamse Regering beslist met welke voorstellen zij verder aan de slag gaat.

Net zoals de Centrale Werkgroep, worden de thematische werkgroepen voorgezeten door een kabinetslid en een co-voorzitter vanuit de administratie.