Gedaan met laden. U bevindt zich op: Baggeroverleg Westerschelde. Analyse van de sedimentatie ter hoogte van de drempel van Hansweert
Baggeroverleg Westerschelde. Analyse van de sedimentatie ter hoogte van de drempel van Hansweert
In het kader van het onderzoeksprogramma Agenda voor de Toekomst en eveneens in het kader van de huidige stortstrategie, werd een analyse uitgevoerd van de sedimentatie ter hoogte van de drempel van Hansweert voor de periode 2007-2016 en 2016-2019.
In dit rapport worden de eerdere analyses uitgebreid in de tijd voor de periode 2020-2024. Hiervoor werden eerst de baggervrije periodes geselecteerd waarvoor bathymetrische (MBES) opnames beschikbaar zijn. Op deze manier kunnen de natuurlijke sedimentatieprocessen vastgesteld worden. Vervolgens werd een analyse uitgevoerd waarbij enerzijds de sedimentatiesnelheden voor verschillende deelvakken werden berekend en waarbij anderzijds onderzocht welke parameters een verklaring kunnen bieden voor de variatie in sedimentatiesnelheid.
Voor de afwaartse vakken langsheen de groene boeienzijde (vak 1-3) is het patroon gelijkaardig: de sedimentatiesnelheden vertonen hier een stijging in de periode 2015-2016, waarbij de sedimentatiesnelheid toeneemt van ca. 5 cm/week (voor 2015) tot ca. 20 cm/week (na 2016). Voor de opwaartse vakken langsheen de groene boeienzijde (vak 4-5) is er ook een toename, maar deze treedt geleidelijk op over de volledige periode van deze analyse (2007-2024). De vakken centraal op de drempel en langs de rode boeienzijde kennen een minder uitgesproken sedimentatie.
Aan de hand van een multivariaat statistisch model is getracht een inschatting te maken van welke aspecten (waterbeweging, morfologie, stortingen) een significante bijdrage leveren aan de sedimentsnelheid ter hoogte van de drempel van Hansweert. Uit de analyse blijkt dat vooral de morfologie een verklarende rol speelt. Belangrijk hierbij is de positie (helling, afstand tot vaargeul) van het talud tussen het plateau langs de oostrand van de Platen van Ossenisse en de vaargeul. Ook voor enkele stortzones bleek er een significante bijdrage gevonden te worden, met name stortzone SH51 voor de opwaartse vakken van de drempel en DPHW voor de afwaartse vakken. Wel dient hierbij opgemerkt te worden dat deze analyse bijzonder moeilijk in uitvoering is, omwille van de onzekerheid rond de snelheid van retourstroom van het gestorte sediment. Hiervoor werd uiteindelijk een snelheid gekozen die representatief is voor de migratie van bodemvormen en het bodemtransport.
Tenslotte concludeert dit onderzoek dat de huidige ligging van de vaargeul niet optimaal is in relatie tot de huidige morfologie nabij de drempel van Hansweert.

Lees de publicatie
- Publicatiedatum
- Oktober 2025
- Publicatietype
- Rapport
- Thema's
- Scheepvaart en havens
- Auteur(s)
- Y. Plancke, D. Meire
- Reeks
- WL Rapporten 24_052_1