Toerisme Vlaanderen zette een onderzoek op naar jongeren als doelgroep voor musea en erfgoedsites. De publicatie bestaat uit drie delen: Deel 1 houdt de jongeren als doelgroep tegen het licht. Wie zijn ze, wat drijft hen? Hoe ontwikkel je een consistente visie omtrent het bereiken van deze doelgroep? En hoe vertaal je deze visie vervolgens optimaal naar de realiteit? Deel 2 laat zien hoe anderen je zijn voorgegaan op het soms gladde ijs van het jongerenaanbod. Wat zijn de successen en inspirerende benaderingen? Waar ging het niet zoals gehoopt? Dit deel bevat zowel binnen- als buitenlandse voorbeelden van musea, erfgoedsites en organisaties die baanbrekend werk leveren in het bereiken van een jong publiek. Deel 3 geeft vuistregels en handvatten. Een plan van aanpak, inclusief concrete verwijzingen naar organisaties, publicaties en collega’s die kunnen helpen om je werking meer af te stemmen op jongeren.
Publicatiedatum
Juli 2021
Publicatietype
Studie
Thema's
Cultureel erfgoed , Toerisme en vrije tijd