In 2018 besliste de Vlaamse Regering al om delen van de reservatiestrook op te heffen. Eind 2022 ondertekenden Vlaanderen, België en Nederland een intentieverklaring over de estuaire vaart met het oog op een betere bereikbaarheid voor schepen tussen het binnenland en Zeebrugge. Hiermee verdween de noodzaak tot aanpassing van het Schipdonkkanaal en kunnen de reservatiestroken geschrapt worden.
Met het GRUP wil de Vlaamse Overheid alle reservatiestroken voor het Schipdonkkanaal en de verbinding met het Boudewijnkanaal opheffen en waar nodig de onderliggende bestemmingen corrigeren.
Op basis van de inspraakreacties en adviezen uit de publieke raadpleging over de startnota, van 12 september tot 10 november 2023, is de scopingnota uitgewerkt. Deze nota beschrijft de manier waarop het effectenonderzoek wordt uitgevoerd. Over de scopingnota zelf is geen participatieronde voorzien.
Parallel met de opmaak van de scopingnota startte de milieubeoordeling en de opmaak van het voorontwerp GRUP. Eind april legde het planteam een voorontwerp voor aan de adviesverlenende overheden. De volgende stap is de voorlopige vaststelling van het ontwerp-GRUP door de Vlaamse overheid, waarna een openbaar onderzoek volgt. De burger kan dan opnieuw reageren.