Gedaan met laden. U bevindt zich op: Rapportering doorverhuuractiviteiten Doorverhuuractiviteit

Rapportering doorverhuuractiviteiten

Elk jaar krijgen we van uw woonmaatschappij de gegevens over uw huurders en over uw huurpatrimonium van ingehuurde woningen via Excel rapportering. Dit keer gebruiken we deze gegevens ook voor de nulmeting van het nieuwe Bindend Sociaal Objectief (BSO).  

Wonen in Vlaanderen vraagt u om, ten laatste op 23 januari 2026, te rapporteren over uw ingehuurde woningen. Meer informatie en achtergrond vindt U in onze nieuwflash van december. Op deze webpagina vindt u de instructies en het beschikbare sjabloon. 

Wat bezorgt u?

Het sjabloon is een Excelbestand en bevat de volgende tabellen:

  • Inleiding en kerncijfers
  • Actieve hoofdhuurcontracten (HHC’en) op 31-12
  • HHC stopgezet 2025
  • Actieve onderhuurcontracten (OHC’en) op 31-12
  • Alle huurders op 31-12
  • OHC stopgezet 2025
  • Financiële bijdragen lokale besturen
  • Andere bijdragen lokale besturen

Net als vorig jaar, hoeft u niet meer te rapporteren over uw kandidaat-huurders. Deze informatie halen wij rechtstreeks uit het CIR.

Zoals beschreven in de nieuwflash, zijn er geen wijzigingen aan het sjabloon, maar de volgende aandachtspunten zitten erin verwerkt:

  • Het Excel-bestand dient enkel voor de ingehuurde woningen. Zorg ervoor dat de aangeleverde informatie correct is en dat alle verhuringen van woningen tot en met 31 december 2025 in het bestand zitten.

  • Het rijksregister en adres van de zittende huurders zijn verplichte velden dit jaar. 

  • Bepaalde cellen in het sjabloon hebben validatieregels om de datakwaliteit verder te verhogen.

  • Huurcontracten eindigend op 31 december 2025 moeten in het tabblad met actieve contracten staan (=contracten die actief waren in het rapporteringsjaar). Dit zowel voor HHC als OHC. 

  • Op het tabblad ‘Inleiding’ voegden we kerncijfers toe die automatisch berekend worden en die controles kunnen vergemakkelijken.

Hoe bezorgt u het Excelbestand?

Informeer bij uw lokale softwareleverancier hoe u deze gegevens uit uw lokale software kan halen, zodat u het sjabloon correct kan invullen. Zij zijn op de hoogte van deze rapportering en bovenstaande update van het sjabloon.

Ten laatste op 23 januari 2025 laadt u de bestanden zoals vorige jaren op in de SharePointomgeving onder de submap ‘Huurders’. Er zal een map ‘2025’ staan waarin we alle uitwisseling van dit jaar verzamelen.

Het bestand via e-mail versturen houdt risico’s op datalekken in: daarom gebruiken we SharePoint om te communiceren. Het SharePoint platform is een veiliger kanaal om persoonsgegevens door te sturen:

  • Ga naar de Sharepointsite (*).

  • U plaatst de bestanden in de map 2025 onder de submap ‘Huurders’ (links in het overzicht).

  • De naam van het Excel-bestand is XXXX_WM_2025_IngehuurdeWoningen.xls waarbij XXXX het nummer van uw woonmaatschappij is en WM de naam van uw woonmaatschappij.

Inloggen op de Sharepoint

(*) Inloggen op de Sharepoint: uw Woonnet-Sharepoint bereikt u via de link: https://vmswbe.sharepoint.com/sites/shm/SitePages/Introductiepagina.aspx(opent in nieuw venster)

Klik niet op deze link, maar open de link via een incognitovenster in uw browser. Gebruik om in te loggen uw @woonnet.be-account.