Zero-emissielogistiek in Vlaanderen
De Vlaamse transportsector staat voor de uitdaging om zich in de komende decennia emissievrij te maken. Dat gaat gepaard met het gebruik van alternatieve aandrijvingen in vracht- en bestelwagens en investeringen in nieuwe laad- en tankinfrastructuur.
Onderzoek
Transportbedrijven zullen hun voertuigenpark de volgende jaren moeten verduurzamen en overstappen op emissievrije bestel- en vrachtwagens. Die overstap brengt kansen en uitdagingen met zich mee. In opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft het consortium (bestaande uit The New Drive, Universiteit Antwerpen en Arcadis) de opdracht gekregen om een uitgebreid onderzoek uit te voeren naar de elektrificatie van bestelwagens en vrachtwagens in Vlaanderen.
Ontdek de resultaten van de studie.
Brochure
De brochure bevat uiteenlopende logistieke set-ups. Het gaat om twaalf bestaande of gesimuleerde voorbeelden met elk hun eigen behoeften en aanpak. Die voorbeelden bieden waardevolle inzichten in de technische en operationele aspecten van elektrificatie. Ze dienen ook als een praktische leidraad voor bedrijven die hun eerste stappen zetten of hun bestaande traject willen versterken. De brochure is een onderdeel van het studietraject en kunt u hier downloaden.
Onderzoek naar de toekomstige laadbehoefte
De elektrificatie van de logistiek neemt snel toe, en steeds meer elektrische voertuigen verschijnen op de Vlaamse wegen. Niet alleen nationale, maar ook internationale ritten worden steeds vaker elektrisch uitgevoerd. Die groei vraagt om een betrouwbare laadinfrastructuur, zowel onderweg als ’s nachts.
In opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken hebben The New Drive, Arcadis en de Universiteit Antwerpen onderzoek gedaan naar de toekomstige laadbehoefte in Vlaanderen. Dat onderzoek heeft geleid tot prognoses die u op deze webpagina vindt. De focus ligt op logistieke voertuigen, van bestelwagens tot vrachtwagens, die nu of in de toekomst elektrisch rijden.
De prognoses zijn tot stand gekomen op basis van een uitgebreide literatuurstudie en een enquête onder brancheorganisaties. De resultaten worden weergegeven op bedrijventerreinenniveau en langs de transportcorridors. Het onderstaande overzicht toont verschillende scenario’s, waarbij onderscheid wordt gemaakt in de adoptiesnelheid van elektrische voertuigen en de verdeling van laadlocaties.
Methodiek: laadvraag op bedrijventerreinen en elders
Om de laadvraag per bedrijventerrein en in omliggende gebieden te bepalen, is het totaal aantal geregistreerde logistieke voertuigen als uitgangspunt genomen. Op basis van voertuigregistraties van Febiac zijn alle logistieke voertuigen in Vlaanderen toegewezen aan specifieke buurten.
Vervolgens is per voertuigtype gekeken naar de gemiddelde jaarlijkse inzet:
- Hoeveel kilometers worden er gereden?
- Wat is het verbruik in kWh per kilometer?
Hieruit is een gemiddelde energiebehoefte berekend, variërend van bestelwagens tot vrachtwagens. Die energiebehoefte is vervolgens omgerekend naar benodigd laadvermogen (kW), waarbij gebruik is gemaakt van laadprofielen van Fluvius en informatie over voertuigstilstand, verzameld via ondernemers.
Door te analyseren wanneer voertuigen het langst stilstaan, is bepaald op welke momenten laden het meest efficiënt kan plaatsvinden. Daarnaast is de verdeling van laadlocaties in kaart gebracht, met een onderscheid tussen laden op bedrijventerreinen en elders.
Aanvullende methodiek: Corridorladen
Voor de laadprognoses langs transportcorridors is de verkeersintensiteit op het hoofdwegennet als basis genomen. Deze gegevens zijn afkomstig uit het strategisch vrachtmodel Vlaanderen 4.2.1 van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Het hoofdwegennet is opgedeeld in verschillende corridors, gebaseerd op het gebruik van op- en afritten. Wanneer een groot aantal voertuigen een bepaalde afrit gebruikt, is een corridor verder opgesplitst. Dit resulteert in een gedetailleerde verdeling van corridors over Vlaanderen.
Voor elke corridor is vervolgens een analyse gemaakt van de herkomst en bestemming van vrachtwagens. Dit geeft inzicht in de totale afgelegde afstand per rit. Hoe langer de rit, hoe groter de kans dat onderweg moet worden bijgeladen. Door deze analyse voor alle ritten binnen een corridor uit te voeren, is een prognose gemaakt van het totaal benodigde laadvermogen.