Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ondersteunende maatregelen aanvragen voor de toelatingsexamens

Ondersteunende maatregelen aanvragen voor de toelatingsexamens

De examencommissie wil alle deelnemers in optimale omstandigheden aan het examen laten deelnemen. Personen met een functiebeperking kunnen gebruik maken van specifieke ondersteunende maatregelen. Je vraagt ze aan bij je inschrijving. Alle aanvragen worden vertrouwelijk behandeld. 

Deze pagina wordt nog bijgewerkt

De informatie over ondersteunende maatregelen wordt geactualiseerd tegen 2 maart 2026. Mogelijke ondersteunende maatregelen kunnen verschillen ten opzichte van vorige edities.

Wil je gebruik maken van ondersteunende maatregelen? Je zal ze moeten aanvragen bij inschrijving. Een bewijs of attest van een bevoegd zorgverlener is altijd vereist om je aanvraag te motiveren. Bekijk de voorwaarden voor meer details.

Overzicht oversteunende maatregelen

Mogelijke ondersteunende maatregelen tijdens het toelatingsexamen zijn:

  • extra tijd
  • voorleessoftware

  • toestemming om gesuikerde dranken te drinken en een snack te eten tijdens het examen

Heb je andere specifieke ondersteuning nodig? Afhankelijk van je functiebeperking wordt bepaald of je die maatregel toegekend krijgt.

De criteria voor attesten op deze pagina werden toegepast voor de editie van 2025 en zijn richtinggevend. Voor de toelatingsexamens van 2026 worden de criteria nog bijgewerkt tegen de start van de inschrijfperiode.

Criteria voor attesten

Alle medische verslagen en psychodiagnostische rapporten moeten de volgende informatie bevatten:

  • Volledige en officiële voornaam en naam van de deelnemer

  • Vermelding van de functiebeperking

  • Vermelding van de naam en beroepstitel (arts, klinisch psycholoog, klinisch orthopedagoog, eventueel andere) van de diagnosesteller en vermelding van professionele toelating (arts: RIZIV-nummer; klinisch psycholoog: visumnummer en inschrijving psychologencommissie; klinisch orthopedagoog: visumnummer; anderen: RIZIV-nummer of visumnummer).

  • Handtekening van de diagnosesteller (elektronische validatie wordt ook aanvaard).

  • Datum van de opmaak van het medisch attest/psychodiagnostisch rapport.

Alle afspraken en regels over het aanvragen van ondersteunende maatregelen vind je in detail terug in het werkings- en examenreglement van de toelatingsexamens arts, tandarts en dierenarts (examenreglement, 2. functiebeperkingen, art. 30-38).