Vastgoedinlichtingen voor overdracht
Bij een verkoop, langdurige verhuur of een andere vorm van overdracht moet de verwerver (potentiële koper) zo goed mogelijk wordt geïnformeerd over het perceel en het gebouw/de gebouwen. Daarom zijn er een aantal inlichtingen die de verkoper verplicht moet meedelen.
Om het bekomen van meer dan 50 inlichtingen te vergemakkelijken biedt het Vastgoedinformatieplatform de mogelijkheid om ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ aan te vragen. Door deze aanvraag wordt betrouwbare vastgoedinformatie over een perceel snel verzameld, via één kanaal.
Het platform verzamelt data uit centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verder verrijkt met gevalideerde lokale data. De aanvrager ontvangt het resultaat via het Vlaamse webportaal, als PDF of in een eigen toepassing.
Procedure
Alle aanvragen voor de vastgoedinlichtingen (voorheen: notarisbrief, stedenbouwkundig uittreksel of stedenbouwkundige inlichtingen) verlopen nu via het Vastgoedinformatieplatform(opent in nieuw venster). Hoe een aanvraag verloopt, hangt af van welk type aanvrager u bent:
- Als eigenaar van een perceel kunt u deze informatie zelf aanvragen via Mijn Burgerprofiel:
- Meld aan via ‘Mijn Burgerprofiel’.
- Onder het tabblad ‘Aanvragen en dossiers’ klikt u op ‘Dienstverlening aanvragen’.
- Zoek naar de dienstverlening ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’ en bevestig door nogmaals te klikken op ‘Dienstverlening aanvragen’. U komt automatisch terecht op het Vlaamse webportaal.
- Als notaris kunt u terecht in de IBOT-applicatie in uw eNotariaat. In deze applicatie is Vastgoedinformatieplatform reeds geïntegreerd.
- Als makelaar kunt u terecht in de RealSmart-applicatie of rechtstreeks in het Vlaamse webportaal.
Als andere professionele partij kunt u terecht in het Vlaamse webportaal.
Als gerechtigde overheid kunt u terecht in het Vlaamse webportaal.