Gedaan met laden. U bevindt zich op: Eerst het verhaal, dan de praktische kant Huisstijl en merkbeleid

Eerst het verhaal, dan de praktische kant

“Een herkenbaar merk gaat niet over de exacte afstand tussen de bladrand en je logo. Het gaat over het verhaal: waar gaan en staan we voor?”, legt Tim Joye uit. Van de Vlaamse huisstijlgids maakte hij een aanvulling voor het Departement Omgeving, met het merkverhaal ‘Baanbrekend vakmanschap’ als rode draad.

Een ‘smoel’ voor Departement Omgeving

Tim Joye: “We zijn in ons werk veel bezig met beleid, wetgeving en regels, maar vergeten soms dat het in de eerste plaats over mensen gaat. Onze minihuisstijlgids vertrekt daarom bij het bredere verhaal, de ‘why’ in de woorden van Simon Sinek. Pas daarna komen de logo’s, kleuren en formaten.”

We vergeten soms dat het over mensen gaat.

Tim Joye

“Wat is dat verhaal dan? Wel, er werken meer dan 1000 mensen voor het Departement Omgeving. En iedereen is met uiteenlopende dingen bezig: van vergroende speelplaatsen over dierenwelzijn tot zorgwekkende stoffen. Maar we delen dezelfde doelen en waarden. We willen een kwaliteitsvolle omgeving. Een kwaliteitsvolle ruimte voor kinderen om te leren en te spelen, een veilige en gezonde leefomgeving, meer blauw en groen.”

Wél verkopers

“Dat verhaal gebruiken we nog te weinig in onze communicatie. We vertellen waarmee onze diensten allemaal bezig zijn, in plaats van te zeggen hoe dat het leven van de Vlaming beter maakt. Als ik in de Ikea ga winkelen, zie ik aan alles waarvoor ze staan: betaalbaar, functioneel en duurzaam. Maar ik hoef niet te weten wat die medewerkers dagelijks doen of hoe goed het bedrijf intern is georganiseerd. Ik hoor sommige collega’s dan denken: ‘een overheid is geen bedrijf’. Klopt, maar ook wij moeten onze boodschap verkopen als we willen dat die gehoord en gelezen wordt.”

Humor en creativiteit

“Als overheid houden we ons vaak in als het om humor of creativiteit gaat. Toch zijn het krachtige manieren om ons verhaal te vertellen. Denk aan het merkverhaal: de straffe, bedrijvige, eigenzinnige Vlamingen. Ja, het Vlaamse beleid is gelaagd en complex. Maar je hoeft je lezer in je eerste communicatie niet om de oren te slaan met alle details en nuances.”

Humor is een krachtige manier om je verhaal te vertellen.

Tim Joye

Vlaamse huisstijl als bouwdoos

“Botst die creativiteit dan niet met de Vlaamse huisstijl? Nee, integendeel. De huisstijl is als een bouwdoos. Het is aan ons of het reclamebureau om creatief met de bouwblokken om te gaan. Een architect moet ook rekening houden met honderden bouwregels, maar die tekent toch ook niet elke keer hetzelfde huis? Speel met wat je hebt. En vooral: houd dat verhaal in het achterhoofd. Laat zien hoe mooi Vlaanderen vandaag al is.”

Het VK Tegelwippen(opent in nieuw venster), #iktrekhetmijaan en de Week van de Bij zijn enkele campagnes van het Departement Omgeving. Begin 2026 lanceert het departement ook een nieuwe bedrijfsfilm.