Aanvragen voor 2021 kunnen ingediend worden tot 31 december 2021.

U kunt de werkbaarheidscheques en de verhoging kmo-portefeuille alleen online aanvragen.

Hulp nodig?

Hebt u hulp nodig bij het aanvragen van uw werkbaarheidscheque of de verhoging van uw kmo-portefeuille?

Onderneming registreren

U vraagt de werkbaarheidscheques en de verhoging kmo-portefeuille aan via de online applicatie ((opent in nieuw venster)).

Logt u voor het eerst in? Is uw organisatie - of bent u zelf - nog niet bekend in de online applicatie? Dan moet u eerst de organisatie en de organisatieverantwoordelijke registreren.

Om uw organisatie en de organisatieverantwoordelijke te registreren, hebt u het volgende nodig:

  • uw eID (+ pincode)
  • uw ondernemingsnummer en/of vestigingsnummer.
  • Stap 1

    Ga naar de online applicatie en klik op: ‘u vindt de online applicatie hier’.

  • Stap 2

    Vul uw vestigingsnummer of ondernemingsnummer in en klik op ‘ga verder’.

  • Stap 3
    • Een aantal gegevens zijn automatisch ingevuld, omdat er via het ondernemingsnummer/vestigingsnummer een koppeling gemaakt wordt naar de kruispuntbank voor ondernemingen (KBO).
    • De velden die blanco, zijn gebleven, vult u in. De velden met een asterisk (*) zijn verplicht in te vullen.

    De gegevens die geladen worden vanuit de KBO, kunnen niet door u of door ons gewijzigd worden in de online applicatie. Wijziging is alleen mogelijk door contact op te nemen met de KBO ((opent in nieuw venster)).

    Let op: als uw organisatie geregistreerd werd met een ondernemingsnummer én een vestigingsnummer, dan worden de gegevens van de vestiging uit de KBO overgenomen.

  • Stap 4

    Als u de ontbrekende gegevens hebt aangevuld, klikt u op:

    • ‘registreer organisatie’ om de organisatie te registreren
    • ‘opzoeken ander vestigingsnummer’ om te annuleren.
  • Stap 5

    U krijgt de vraag om de organisatieverantwoordelijke te registreren. Vul daar de gegevens van de persoon in van wie de eID in gebruik is voor de registratie van de organisatie. Op die manier wordt een correcte koppeling gelegd tussen de gegevens (naam en voornaam) in de online applicatie en het rijksregisternummer (eID).

    De organisatieverantwoordelijke is de persoon die juridisch verantwoordelijk is voor de organisatie. Als de zonet geregistreerde persoon niet de juridisch verantwoordelijke is, kan dat gewijzigd worden door achteraf de juridisch verantwoordelijke toe te voegen met diens rijksregisternummer. De rol van de persoon die oorspronkelijk geregistreerd werd als organisatieverantwoordelijke, wordt dan automatisch vervangen door de rol ‘ESF verantwoordelijke’.

    Vul de gegevens aan en klikt op ‘registreer verantwoordelijke’.

  • Stap 6

    U kunt de werkbaarheidscheques en de verhoging kmo-portefeuille nu online aanvragen volgens het onderstaande stappenplan.

Aanvraag

Uw aanvraag verloopt volgens het stappenplan hieronder.

  • Stap 1

    Voorafgaand aan uw aanvraag in de online applicatie zet u een samenwerking op met een geregistreerde dienstverlener en vraagt een offerte op.

    Zoek een geregistreerde en erkende dienstverlener:

  • Stap 2

    Meld u aan in de online applicatie ((opent in nieuw venster)).

    In het tabblad ‘oproep’ vindt u de gewenste openstaande oproep. U kunt ook het oproepnummer 526 intikken (voor de werkbaarheidscheque) en het oproepnummer 527 (voor de verhoging kmo-p), en daarna klikken op ‘zoeken’. Vervolgens klikt u op ‘aanmaken projectvoorstel’.

    Duid daarbij de focus aan, voeg de erkende dienstverlener toe met wie u samenwerkt en geef een raming van de kosten die u denkt te maken en de financiering die daartegenover staat. De raming van de kosten gebeurt op basis van de offerte van de erkende dienstverlener.

    U voegt de verklaring op eer de minimis (Word bestand) (alleen voor de aanvraag werkbaarheidscheque) en de offerte van de erkende dienstverlener toe en dient de aanvraag in.

  • Stap 3

    U werkt samen met de erkende dienstverlener, waarbij de werkbaarheid voor de werknemers in kaart gebracht wordt en/of een actieplan rond werkbaar werk wordt opgesteld.

    Na het indienen van de aanvraag hebt u 6 maanden tijd om de prestaties te laten uitvoeren.

    De projectperiode bedraagt maximaal 6 maanden. Die begint te lopen zodra de aanvraag is ingediend.

Subsidies ontvangen

U ontvangt de subsidie als het project afgerond is. Volg de onderstaande stappen om de uitbetaling in gang te zetten.

  • Stap 1

    De facturen die deel uitmaken van de rapportering, dient u uiterlijk 2 maanden na de projectperiode in. De projectperiode bedraagt maximaal 6 maanden. Die begint te lopen zodra de aanvraag is ingediend.

    De volgende documenten moeten aan de rapportering toegevoegd worden:

  • Stap 2

    U ontvangt de subsidies op uw bankrekening, uiterlijk 1 maand na indiening van de online rapportering.


Werkbaarheidscheque en verhoging kmo-portefeuille