Zelzate vormt een belangrijke mobiliteits- en energieknoop tussen de 3 Vlaamse Zeehavens, Zeebrugge, North Sea Port en Antwerpen, en op de as Rotterdam-North Sea Port-Parijs. Rond Zelzate komen meerdere bovenlokale infrastructuren samen die allemaal ontwikkelingsruimte vragen: heraanleg van R4 Oost, E34 en complex E34-R4, het kanaal met de te verdiepen Zelzatetunnel, spoorprojecten voor Gent-Terneuzen en een Havenspoorlijn, fiets- en wandelverbindingen en pijpleidingen met een compressiestation.
Met de opmaak van het GRUP Zelzate Oost wil de Vlaamse overheid de verkeersinfrastructuur rond Zelzate versterken en aanvullen met aandacht voor de bereikbaarheid van Zelzate, de infrastructuur ruimtelijk en landschappelijk inpassen en de leefomgeving errond verbeteren.
De Vlaamse Regering keurde op 27 juni 2025 de startnota goed voor de opmaak van het GRUP Zelzate Oost. Daarover werd een publieke raadpleging georganiseerd van 19 augustus tot en met 17 oktober 2025. De Vlaamse overheid ontving zo’n 400 inspraakreacties en adviezen van betrokken administraties. Deze bevatten waardevolle input. Alles wordt nu verwerkt om te kijken wat meegenomen wordt in het verdere onderzoek. Nieuwe ingesproken alternatieven worden getoetst op hun technische haalbaarheid en overeenstemming met de plandoelstellingen. Ook alle andere inspraakreacties worden grondig bekeken. Dit vraagt tijd, waardoor de scopingnota niet meer in 2025 zal afgerond worden. De scopingnota geeft aan welke alternatieven onderzocht zullen worden en hoe het onderzoek wordt aangepakt.