Business process management van A tot Z
NCOI Learning
ODB-1001441
op: 1 september 2020
Deze opleiding komt in aanmerking voor
- Opleidingscheques
- Vlaams opleidingsverlof
Aantal uren: 64 uur
Eindbeoordeling voorzien: ja
Blended leren: nee
Mentoropleiding: nee
Extra informatie: https://www.ncoi.be/nl/opleiding/business-process-management-van-a-tot-z.htmlopent in nieuw venster
Doelgroep
Bestemd voor
- proces- en business managers
- kwaliteitsmanagers
- operationele (lijn-)managers
- projectmanagers verantwoordelijk voor procesverbeteringen
- IT- en business analisten
- riskmanagers
- auditors
- logistieke medewerkers
- iedereen die met processen in organisaties bezig is
Voorwaarden
Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive
Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers
Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau
Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).
Inhoud van de opleiding
DOELSTELLING:
Deze opleiding is pragmatisch opgevat. U past alle technieken toe in cases en bespreekt best practices met conculega’s.
Het uitrollen en verbeteren van processen is onlosmakelijk verbonden met teamwork en samenwerken met andere partijen, managers, collega’s, … De skills die hiervoor nodig zijn zoals changemanagement, buy-in krijgen, presenteren en overtuigen, brainstormsessies faciliteren, constructief omgaan met conflicten, ... komen ook ruimschoots aan bod.
RESULTAAT:
Als certified business process manager bent u een zegen voor uw bedrijf. Waarom? Dit zijn maar enkele mogelijke effecten:
- U realiseert een kortere doorlooptijd en werkt dus efficiënter.
- Uw klanten zijn meer dan tevreden, en blijven klant.
- U hebt risico’s beter onder controle.
- Er heerst minder frustratie bij directie, werknemers en klanten.
- De kwaliteit van uw producten of diensten stijgt.
PROGRAMMA:
Dag 1: Business Process Management als concept en managementdiscipline
- Wat zijn de bouwstenen van Business Process Management?
- Hoe bepaalt u de maturiteit van een organisatie op het gebied van procesmatig werken?
- Wat zijn de voordelen van een organisatie die procesgeoriënteerd is?
- Wat is de impact van procesgericht werken op de organisatie, rollen en verantwoordelijkheden, inclusief de rol van het senior management?
- Hoe selecteert en prioritiseert u initiatieven en projecten voor procesverbetering en hoe ziet zo'n traject eruit?
- Welke methoden en technieken bestaan er en waar situeert u Lean en Six Sigma in het BPM-verhaal?
Dag 2: Uittekenen en modelleren van processen
In deze module leert u processen analyseren en vorm geven.
- Hoe ziet het voorbereidingstraject eruit?
- Hoe en waar verzamelt u de juiste informatie om processen in kaart te brengen?
- Wat zijn de belangrijkste modelleringstools?
- In welke situatie past u welke techniek toe?
- Wat zijn de mogelijkheden van ‘Business Process Modeling Notation’ (BPMN) als standaardtool om processen uit te tekenen?
Dag 3: Meten van processen
Deze module focust op het beoordelen van de performantie van processen.
- Welke verschillende types indicatoren gebruikt u om processen te meten?
- Wat is het verband tussen bedrijfsscorecards en processcorecards?
- Hoe kunt u KPI’s (‘key performance indicators’) definiëren, meten, opvolgen en evalueren?
- Hoe ontwikkelt u eigen processcorecards?
Dag 4 - 5 - 6: Evalueren en verbeteren van processen
'Process improvement’ vormt de kern van deze training.
- U leert bestaande processen te evalueren via interne performantie.
- U gebruikt verschillende technieken om het probleem te onderzoeken en duidelijk te definiëren.
- Eens de hoofdoorzaken van het probleem zijn gevonden, ontwikkelt u verschillende oplossingen en selecteert u de meest geschikte.
Dag 7: Businessgame 'The Greatest Move'
In deze bedrijfssimulatie neemt u een operationele of managementrol op en samen met het team staat u in voor de efficiënte uitvoering van een internationaal verhuisproject.
U speelt verschillende rondes en aan de hand van concrete doelstellingen en KPI’s wordt de prestatie van het bedrijf gemeten. Aan u de kans om de performantie op een professionele manier te verbeteren zodat de raad van bestuur tevreden is.
Deze game heeft niet enkel een sterk leereffect, maar is tegelijk een heleboel fun!
Dag 8: Certificatie
Na afloop van het programma hebt u alle troeven in handen om uw certificaat Business Process Management te verzilveren op basis van twee evaluatieprocessen:
- Een examen waarin we peilen naar uw parate kennis en kunde op basis van het volledig gevolgde programma.
- De presentatie en beoordeling van een case uit uw eigen organisatie waarin u een aantal van de geleerde concepten of methoden met succes hebt toegepast.