Gedaan met laden. U bevindt zich op: Communicatiemanagement van a tot z

Communicatiemanagement van a tot z

Opleidingsverstrekker

NCOI Learning

Registratienummer

ODB-1001444

Geregistreerd

op: 1 september 2020

Deze opleiding komt in aanmerking voor

  • Opleidingscheques
  • Vlaams opleidingsverlof

Aantal uren: 32 uur

Eindbeoordeling voorzien: ja

Blended leren: nee

Mentoropleiding: nee

Extra informatie: https://www.ncoi.be/nl/opleiding/communicatiemanagement-van-a-tot-z.htmlopent in nieuw venster

Doelgroep

Bestemd voor

  • U bent een communicatiemedewerker
  • U bent een assistant en medeverantwoordelijk voor de communicatie
  • U bent een hr-professional en verwelkomt nu communicatie in uw takenpakket

Voorwaarden

  • Specifieke voorwaarden per opleidingsincentive

    Elke opleidingsincentive heeft zijn eigen specifieke voorwaarden om te bepalen of u recht heeft. Kijk na of u voldoet aan de voorwaarden van de opleidingsincentive waarvan u gebruik wil maken (Vlaams opleidingsverlof, Vlaams opleidingskrediet en opleidingscheques voor werknemers

  • Opleidingscheques: beperkende voorwaarde opleidingsniveau

    Deze opleiding kan u betalen met een opleidingscheque. Bent u hooggeschoold (u behaalde een graduaats-, bachelor- of masterdiploma)? Dan kan dat enkel als u een ‘attest loopbaanbegeleiding’ heeft van maximaal 6 jaar oud. In dit attest verklaart een loopbaanbegeleider dat de opleiding noodzakelijk is voor de uitvoering van uw persoonlijk ontwikkelplan (POP).

Inhoud van de opleiding

DOELSTELLING:

De opleiding is er om úw specifieke vragen en uitdagingen onder de loep te nemen.

  • Intake – Wat verwacht u van de cursus? En op welke vragen wil u specifiek een antwoord op krijgen?
  • Communicatieplan - Krijg gepersonaliseerde feedback van twee communicatiespecialisten op uw plan.

RESULTAAT:

U bent de communicatieprofessional van uw organisatie. Een job die bij u past. Maar die soms ook heel complex is. Zo veel te doen en hoe geeft u er sturing aan? Met deze masterclass 'Communicatiemanagement' groeit u in uw rol als communicatieprofessional.

Naar een uitgekiende communicatieaanpak in vier dagen:

  • Dag 1: maak kennis met een strategisch communicatieplan
  • Dag 2: leer meer over interne communicatie en verandermanagement
  • Dag 3: ontdek alles over online communicatie en contentstrategie
  • Dag 4: neem de rol van adviseur op en presenteer de aanpak van uw communicatieplan

PROGRAMMA:

Dag 1: Uw strategisch communicatieplan

Een sterke reputatie bouwt u op basis van waardevolle relaties. Dit staat of valt met een strak plan. Hoog tijd dus om in de rol van strateeg te kruipen! Ontdek welke elementen een plan bevat én hoe u deze elementen verbindt.

  • Wat zijn de nieuwste trends in de communicatiewereld?
  • Wie zijn uw belangrijkste stakeholders?
  • Hoe pakt u uw corporate communicatie en uw huisstijl aan?
  • Wat hebt u aan modellen zoals de corporate identitymix en Golden Circle?
  • Hoe versterkt u de identiteit en de reputatie van de organisatie?

Dag 2: Uw interne communicatie

Extern winnen is intern beginnen. Dat vereist een draagvlak in de organisatie voor de uitgestippelde koers. Maar wilt u betrokken medewerkers, betrek ze dan. Leer hoe u een draagvlak voor verandering creëert en hoe u zich positioneert als adviseur voor uw interne communicatie.

  • De toegevoegde waarde van interne communicatie
  • Hoe ondersteunt u interne veranderingsprocessen (reorganisaties, overnames, …)?
  • Welke kanalen en methodes zijn succesvol om intern te communiceren?
  • Hoe stimuleert u efficiënte communicatie van het management?
  • Hoe stemt u uw interne communicatie af op uw organisatiecultuur?
  • Praktische cases en oefeningen: verhuizing plannen, lancering van waarden, …

Dag 3: Uw online communicatie

Online communiceren met de buitenwereld? Leuk, maar moeilijk. Want de weg zit vol uitdagingen. Volg succesvolle strategieën om uw doelen te bereiken. En meet hoe goed u écht bezig bent.

  • Waarom zijn sociale media cruciaal in uw communicatie-inspanningen?
  • Waarom is een goede contentstrategie nuttig en noodzakelijk en hoe bouwt u ze?
  • Hoe helpt de customer journey om de klantervaring te verhogen?
  • Wat is het geheim van goede teksten voor het web en voor Google?
  • Hoe ziet uw positionerings-, contentmarketing- en word of mouthstrategie eruit?

Dag 4: Uw eigen communicatieaanpak

A. Voor de middag: uw adviseursrol

Een goede communicatiemedewerker heeft power. Durf uw stempel te drukken op het communicatiebeleid en nieuwe projecten voor te stellen.

  • Hoe neemt u de rol van strategische adviseur op u?
  • De positionering van interne communicatie
  • Communicatie meten. Hoe begint u eraan?
  • Overtuigen van collega's en senior management?
  • Hoe ‘verkoopt’ u een communicatieproject binnen uw organisatie?

B. Na de middag: uw communicatieplan

U krijgt elke cursusdag bouwstenen aangereikt die samen één geheel vormen. Aan u om er een stevig communicatieplan mee te maken. U stelt uw communicatieaanpak in een elevator pitch van tien minuten voor aan docenten en cursisten. Zij gaan uw plan versterken. Zo is het kant-en-klaar in uw organisatie te gebruiken.